481 761 läst ·
2 497 svar
482k läst
2,5k svar
Vackra gamla hus till salu
Renoverare
· Stockholm
· 3 inlägg
Vårt spännande projekt Smedjan som vi renoverat upp från grunden.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-steninge-slottsby-sigtuna-kommun-steninge-slottsvag-161-18448839
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-steninge-slottsby-sigtuna-kommun-steninge-slottsvag-161-18448839
Renoverare
· Stockholm
· 3 inlägg
När jag och min fru körde förbi för en månad sen så sa båda "å vilket fint hus" och nu har det visst kommit ut till salu. Men det köparen behöver nog tycka om att renovera:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/..._campaign=till-salu&utm_content=vaxjovagen-46
https://www.fastighetsbyran.com/sv/..._campaign=till-salu&utm_content=vaxjovagen-46
Efter att ha legat ute på marknaden och genererat stort intresse har nu den omtalade herrgården i Högfors sålts för utgångspriset 1 495 000 kronor till ett par från Stockholm. Men det blev ingen traditionsenlig budgivning, mäklaren hade redan innan berättat för intressenterna att säljarna hade för avsikt att välja köparna.C cpalm skrev:
Det här huset kan behöva lite kärlek på sina håll - men det tycker jag det förtjänar.
Sen, vad vore en post från mig utan lite funkis? Bättre skick men inte lika välbevarat. Jag tyckte dock att det fanns tillräckligt mycket fint kvar att det var värt några bilder.


Poolen lär inte vara från byggåret men jag hade inte tackat nej för det.


Lite för moderniserat här för mig, men ändå en härlig sällskapsyta. Så vi tar trappan upp...






Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen, vad vore en post från mig utan lite funkis? Bättre skick men inte lika välbevarat. Jag tyckte dock att det fanns tillräckligt mycket fint kvar att det var värt några bilder.


Poolen lär inte vara från byggåret men jag hade inte tackat nej för det.


Lite för moderniserat här för mig, men ändå en härlig sällskapsyta. Så vi tar trappan upp...






Skirö Prästgård utanför Vetlanda:
https://www.svenskfast.se/hus/jonko...aden/fritt-pa-landet/skiro-prastgard-2/336779
https://www.svenskfast.se/hus/jonko...aden/fritt-pa-landet/skiro-prastgard-2/336779
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Snälle gode valfri gud, låt inte detta hus möta "vitt och fräscht-döden".
Östbjörke Store hög
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@Dalbotös - kan bara nämna att jag växte upp i en lägenhet i Stockholms innerstad med en kakelugn av "samma snitt" som den där, fast mörkt grön glasyr. Ena grannen hade en vit kakelugn, den andra en lejongul.
Lägenheterna skulle renoveras, stambytas, slås ihop... min pappa grät på riktigt när han, strax efter flytten 1994, såg hur de vackra kakelugnarna låg i skärvor på trottoaren utanför huset.
Hur många år tog det efter det, 15-20, innan folk fattade att det var värt att bevara dessa vackra ugnar och även om de inte alltid går att elda i så är de vackra och tidstypiska detaljer.
Ett väldigt vackert hus det där i Östbjörke och jag hoppas innerligt att några entusiastiska fanatiker som vill bevara kommer att flytta in.
Lägenheterna skulle renoveras, stambytas, slås ihop... min pappa grät på riktigt när han, strax efter flytten 1994, såg hur de vackra kakelugnarna låg i skärvor på trottoaren utanför huset.
Hur många år tog det efter det, 15-20, innan folk fattade att det var värt att bevara dessa vackra ugnar och även om de inte alltid går att elda i så är de vackra och tidstypiska detaljer.
Ett väldigt vackert hus det där i Östbjörke och jag hoppas innerligt att några entusiastiska fanatiker som vill bevara kommer att flytta in.
Renoverare
· Stockholm
· 20 212 inlägg
Vi behövde utrymmet så vi monterade ner vår och den ligger fortfarande på lager. Den är nog värd en hel del idag.Maria T skrev:
@Dalbotös - kan bara nämna att jag växte upp i en lägenhet i Stockholms innerstad med en kakelugn av "samma snitt" som den där, fast mörkt grön glasyr. Ena grannen hade en vit kakelugn, den andra en lejongul.
Lägenheterna skulle renoveras, stambytas, slås ihop... min pappa grät på riktigt när han, strax efter flytten 1994, såg hur de vackra kakelugnarna låg i skärvor på trottoaren utanför huset.
Hur många år tog det efter det, 15-20, innan folk fattade att det var värt att bevara dessa vackra ugnar och även om de inte alltid går att elda i så är de vackra och tidstypiska detaljer.
Ett väldigt vackert hus det där i Östbjörke och jag hoppas innerligt att några entusiastiska fanatiker som vill bevara kommer att flytta in.

