Grannens Häck
Någon som har koll på vad som är bäst?

Faktiskt exempel just nu.

Jag var sjuk i fredags 100% är fortsatt för risig för att gå till jobbet. Men nu är ett av barnen också sjukt så jag jag behöver ta hand om mig själv och barnet såklart.

Jag kan alltså välja VAB eller sjukanmälan (dag2).

Vad är ekonomiskt mest fördelaktigt?

Jag orkar inte regga konto på familjeliv utan testar här först.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Grannens Häck
Inga löneadministratörer som bygger hus? 😂
 
S
Sjukanmälan lär ge mer pengar.
 
Blir samma utfall så länge barnet inte är friskt före dig.
 
D Dolset skrev:
Blir samma utfall så länge barnet inte är friskt före dig.
Sjuklön är bättre om du slår i taket för VAB och redan tagit karensdagen. Kollektivavtal kan ändra detta, men de brukar väl göra sjuklönen ännu mer förmånlig?
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Sjuklön är bättre om du slår i taket för VAB och redan tagit karensdagen. Kollektivavtal kan ändra detta, men de brukar väl göra sjuklönen ännu mer förmånlig?
Iofs sant, har du över 7,5 ppb (ett tag sen jag jobbade med sjuklön så kan vara annat tak för vab nu)i årslön är sjukersättning bättre.
 
Man kan Max få 1200 kronor per dag i sjuklön och VAB 7.5 prisbasbelopp ca 36k i månaden. Så man slår i taket innan man når några faktiska summor.

Men skatt, det finns det inget tak för.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men skatt, det finns det inget tak för.
Jo, som löntagare behåller man alltid mer än 44% av sin inkomst sedan år 2020, väljer vi vettiga politiker framöver borde vi få behålla minst halva lönen för egen del i framtiden.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.