Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att dela en standardiserad VA ritning för ett attefallshus på plintgrund? Vad vill kommunen ha för att ge ett startbesked till min Attefallare som ska ha ett litet badrum med dusch, toalett, handfat samt kök med vatten / induktionshäll?

Claes Sörmland
Sen 1 december 2025 finns det inga attefallshus och det krävs ingen anmälan till kommunen av uppförande av komplementbostadshus eller komplementbyggnader.

Om du planerar att installera vatten och avlopp i ett komplementbostadshus eller komplementbyggander så krävs en anmälan.

För anmälan: Du tar en ritning på byggnaden och markerar med ett streck där du planerar att dra en vattenledning eller ett avloppsrör. Du markerar strecket med dess ändamål och rörtyp, t ex tappvatten och rörets typ och diameter. Exempel koppar 15 mm rör för vatten: "V Cu15". Eller spillvattenavlopp 110 mm: "S 110"). Färdigt.

S Stacys Mom skrev:
Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att dela en standardiserad VA ritning för ett attefallshus på plintgrund? Vad vill kommunen ha för att ge ett startbesked till min Attefallare som ska ha ett litet badrum med dusch, toalett, handfat samt kök med vatten / induktionshäll?
Javisst, komplementbyggnad är mer korrekt. Jag skulle behöva en exempelritning dock för att förstå hur det ska se ut gällande vatten och avlopp. Borde inte dimensionen på rör vara standard? Hur svårt kan det vara, tänker jag, som inte vill bekosta en arkitekt för detta också.

Claes Sörmland
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.