Hej!

Nu har jag tagit över en äldre Klippo med drift och B&S-motor, MAX, 4hp.

Tidigare problem har varit att motorn saknat gasreglage och endast kunnat köras på maxläge. Därför var den lilla synliga plastbiten fast fixerad i MAX-läge. Så fort den släpptes från detta läge dog motorn omedelbart. Olja läcker även ut i skarven där plast-tratten man fyller oljan i möter motorn.

Nu har jag:

  • Bytt tändstift
  • Monterat ett nytt universal-gasreglage på handtaget med vajer ner till motorn
  • Trixat med regulatorfjädern som såg illa utdragen ut. (Någon har varit där förut, saker kan ev saknas. Ny fjäder beställd)
  • Gjort rent förgasaren. (obs snabbrengöring)
  • Kontrollerat luftfilter. (ua)
  • Bytt till ny bensin
  • Slipat kniven för bättre balans
  • Smörjt drivningen

Nu fungerar regleringen av varvtalet och går hyffsat smidigt att justera. Dock varvar maskinen så fruktansvärt mycket i MAX-läge att jag blir orolig att maskin och övrig mekanik skall ta skada. Dessutom vrålar maskinen så grannarna undrar vad som pågår. Varvtalet blir behagligt först vid 1/3 gaspådrag. Då tycker jag dock inte motorn går så bra. Den hostar till ibland och har något ojämn gång. För övrigt låter motorn mycket bra och verkar vara värd att satsa ytterligare tid på.

Vad kan jag göra åt varvtalet och oljeläcket?
Hur ska reglagemakaniken se ut? Två fjädrar? Länkage? Hittar ingen bra billd eller sprängskiss.
Hittar inget membran i förgasaren. Bara en packning mellan förgasaren och luftfiltret och en gummiring intill motorn. Hur justerar man den? Det finns två justerskruvar.
 
C
När fjädern sitter där får du nog rätt på varvtalet. Rör man dom blir dom kinkiga direkt, det är oerhört känsligt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.