Jag sätter upp belysning i verkstaden och kom på att EXQ är halogenfri så man borde skulle fixa UV-skydd till ledarna, inne i armaturen. Duger det med vanlig transparent PVC-slang? Jag råkar ha en rulle som kanske skulle funka isf, eller kliver UV-strålarna rakt igenom sån?

Nej, transparent PVC-plast brukar inte stoppa UV-ljus om det inte uttryckligen står i produktbeskrivningen.

Ta svart krympslang

O
Då kommer jag och sticker ut näsan.... Det kan skydda till en viss del. Sedan så tror jag ändå att det är bättre med den transparanta plastslangen än ingenting. Sen finns det bättre saker att använda... Men det är en annan fråga....

Hade inget vettigare hemma, så det fick bli den slangen.
Jag tror som du Odjuret. Oavsett om den stoppar UV eller inte, så lär den själv tåla strålningen någorlunda och isolerar säkert gott nog om kabelns isolering skulle ge med sig. Dessutom ser armaturerna någorlunda ljustäta ut, så det ska nog inte vara jättemycket som läcker bakom plåten. Får väl lossa på plåten och rycka lite i tåtarna var gång jag byter rör.

Har du använt den tjockväggiga slangen i länken behöver du aldrig tänka på det mer och knappast utan slang heller om inte kopplingen är inne i armaturen utan i bottendelen. Annars är det inte dumt med lite normal isolerslang i lysrörsarmaturer UV plus lite högre temp tar rejält på plaster oberoende typ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.