5 549 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
UV-filter för dammar - erfarenhet någon?
Är det någon här som har erfarenhet av att använda UV-filter i dammar? Jag har bara läst en del på Internet men skulle gärna vilja veta lite från er som har erfarenhet från det. Det ska ju tydligen ta död på alla microorganismer som ger upphov till att vattnet blir grumligt. Det skulle ju vara helt underbart om det var så som det låter att det är! Sen måste man väl kanske ändå hålla dammen ren från löv och sånt som hamnar där i?
Jag har själv ingen erfarenhet av dammar. Men jag vet att man har diskuterat just UV-filter i ett annat forum som 'gräver lite djupare' i trädgårdsproblemen. Det verkar inte seriöst från min sida att kopiera inlägg därifrån
här så du får själv gå in och leta:
Välkommen till tidningen Allt om Trädgårds webbplats
gå vidare till 'dammforum' och använd sökfunktionen för UV-filter
Men vi får hoppas att någon härinne kan detta med dammar!
Välkommen till tidningen Allt om Trädgårds webbplats
gå vidare till 'dammforum' och använd sökfunktionen för UV-filter
Men vi får hoppas att någon härinne kan detta med dammar!
Min far höll på med dammar och sådant mycket för ett antal år sedan, han även sålde allt som hörde till dammar, jag , som då bodde där, stod för arbetskraften i diverse demoprojekt. *suck*
UV filter var enligt honom ett måste i dammar över någon kubik, det blev verkligen skillnad! Nackdelen är att botten på dammen måste vara "snygg" för man kommer att se den så väl.
Detta var för ett tag sedan och jag antog faktiskt detta var standard i dammar idag. "Slemmet" och den otrevliga lukten som gärna uppkommer varma sommardagar förhindras.
UV filter var enligt honom ett måste i dammar över någon kubik, det blev verkligen skillnad! Nackdelen är att botten på dammen måste vara "snygg" för man kommer att se den så väl.
Detta var för ett tag sedan och jag antog faktiskt detta var standard i dammar idag. "Slemmet" och den otrevliga lukten som gärna uppkommer varma sommardagar förhindras.
På mitt jobb (som är kyrkogården) så har vi en minneslund med en, i mitt tycke, sliten damm. Jag tänkte komma fram med förslag på att göra en renovering i sommar där. Det jag undra är om grodorna som finns där bidrar nå till att dammen blir grumlig oh skitig? I så fall så kanske ett UV-filter blir en onödig investering om grodorna ändå "förstör" vattnet.
Har en damm som är ca 3x6m på ytan och djuphål på 1m. Innan vi skaffade UV-lampa, så var vattnet alltid grumligt mitt på sommaren och då har vi ändå ett stort biologiskt filter för reningen.
Tog ungefär 2 veckor innan det blev klart vatten, men se till så att du får ett UV-filter som är tillräckligt stort för din damm, sen skall pumpen också kunna köra igenom hela dammens vatten på nåra timmar för att det skall fungera ordentligt.
Är man duktig och har mycket växter som tar näring från vattnet, så skall man kunna klara sig utan UV-filter, men jag gjorde det inte.
Tog ungefär 2 veckor innan det blev klart vatten, men se till så att du får ett UV-filter som är tillräckligt stort för din damm, sen skall pumpen också kunna köra igenom hela dammens vatten på nåra timmar för att det skall fungera ordentligt.
Är man duktig och har mycket växter som tar näring från vattnet, så skall man kunna klara sig utan UV-filter, men jag gjorde det inte.
UV-filter måste du ha, annars liknar vattnet snart ärtsoppa, och risk för sjukdomar som drabbar fiskarna. I naturen byts vattnet hela tiden så det hinner inte samlas för mycket alger. I en trädgårdsdamm cirkulerar samma vatten, som man måste fixa så att sväv-alger och annat inte går runt och ökar sig ohämmat. Därför behövs UV-filtret. I mindre trädgårdsdammar på 2-3 kubikmeter räcker 7-9 Watt, är min erfarenhet. Vattnet blir klart på någon vecka eller två. Lampan bör man byta varje år, för effekten försämras avsevärt efter några månader. Du har väl en pump och bio-filter? Man placerar UV-filtret före bio-filtret. Det finns också bio-filter med UV-lampa inbyggd.RickyRick skrev:Är det någon här som har erfarenhet av att använda UV-filter i dammar? Jag har bara läst en del på Internet men skulle gärna vilja veta lite från er som har erfarenhet från det. Det ska ju tydligen ta död på alla microorganismer som ger upphov till att vattnet blir grumligt. Det skulle ju vara helt underbart om det var så som det låter att det är! Sen måste man väl kanske ändå hålla dammen ren från löv och sånt som hamnar där i?
Notera dock att UV-lampan inte tar bort trådalger, som sitter fast. Får du mycket sådant finns kemisk bekämpningsmedel.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
För o få dammen fin så skaffa en pump med filter o uv lampa, ett litet stilla vattenfall förskönar alla dammar o skapar cirkulation. Att det finns grodor betyder att dammen är frisk, var rädd om grodorna 
Klicka här för att svara