1 616 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
maskiner vid grävning på tomten för kommunalt va?
Hej!
rätt ny på detta område, kanske inte så konstigt när man aldrig varit med om ett förr...
kommer kommunalt vatten i området (värmdö kommun). Börjar bli dags fixa en grävare / VVS för inkoppling så haft några enstaka här so far.
Sista verkade rimliga med bra pris o tar helheten med elektriker, vvs, o kontakten med kommunen med dokumentera bilder o tömning av tankar o krossning återfyllnad
sen står det bla "Samtliga arbeten vi utför med schakt och återfyllning."
För mig då som har noll koll. Vad är detta för maskiner, e det stor variation i dem? något man borde akta sig att de dundrar in på tomten med som mosar sönder mer än det behövs?
har en platt stor gräsmatta, vore ju trist mosa sönder mer än nödvändigt även om det står att det ingår gräsmattejord...
mvh
Micke
rätt ny på detta område, kanske inte så konstigt när man aldrig varit med om ett förr...
kommer kommunalt vatten i området (värmdö kommun). Börjar bli dags fixa en grävare / VVS för inkoppling så haft några enstaka här so far.
Sista verkade rimliga med bra pris o tar helheten med elektriker, vvs, o kontakten med kommunen med dokumentera bilder o tömning av tankar o krossning återfyllnad
sen står det bla "Samtliga arbeten vi utför med schakt och återfyllning."
För mig då som har noll koll. Vad är detta för maskiner, e det stor variation i dem? något man borde akta sig att de dundrar in på tomten med som mosar sönder mer än det behövs?
har en platt stor gräsmatta, vore ju trist mosa sönder mer än nödvändigt även om det står att det ingår gräsmattejord...
mvh
Micke
Ja, det är stor variation. Storlek på maskin, band vs. hjul och vilken hänsyn föraren tar. Men inte minst har säsongen jättestor betydelse. Vi närmar oss den s.k. lerperioden som är den absolut sämsta tiden på året att köra tunga maskiner på känslig mark.
Ofta brukar det heta att återställning ingår, men det brukar i praktiken vara första steget att snygga upp direkt efter avslutat arbete, sen får man jobba vidare några säsonger innan allt är helt återställt.
Ofta brukar det heta att återställning ingår, men det brukar i praktiken vara första steget att snygga upp direkt efter avslutat arbete, sen får man jobba vidare några säsonger innan allt är helt återställt.
Jag kör en bandgrävare på ca 10 ton. Om det inte är väldigt blött blir det inga stora skador om jag inte behöver larva in och ut många gånger eller svänga mycket. Däremot måste man lägga upp massorna någonstans och är man försiktig när man lägger tillbaka dom så räcker det oftast att dressa gräsmattan. Jag skulle säga att det hänger mer på vem som kör än hur stor maskinen är.
Klicka här för att svara