trähandtag skrev:
MH: den sista meningen förstår jag inte. vad vill du säga?
Jag vill säga att prismekanismerna och förutsättningarna är så annorlunda, så det är poänglöst att slå ihop dem under "kommunen vill bara ta ut mer avgifter för att slippa höja skatten". Vad vill du själv säga?

Är inte det uppenbart i det jag skrivit, om du läst?. Sammanfattning: Skapa debatt, uppmärksamma att denna utveckling inte är långsiktigt hållbar.

Om man vill separera avgifterna i olika delar, så har jag inte problem med. Jag redovisade dem även separat (om du läst). Anser du att prisutvecklingen är OK?

vad är det för prismekanismer som ändrats? Förklara?

Jag anser att det utifrån de uppgifterna som du kom med inte går att säga någonting vettigt om prisutvecklingen.

Cujo skrev:
Det fungerar helt enkelt inte när alla "sparar" på el, sopor, vatten, fjärrvärme etc. Pengarna måste in ändå! Så det slutar alltid med att vi får betala mer pengar, för för mindre service/komfort.
:thumbdown:
Vad vore alternativet? Ta in det på skatten?

-MH- skrev:
Vad vore alternativet? Ta in det på skatten?
Eftersom taxorna på sikt måste höjas p g a alla sparar, så är det ingen idé att spara. Jag föredrar att fortsätta med långa och varma duschar, istället för att på sikt tvingas betala lika mycket, för korta och kalla duschar. Jag har inget emot att betala för mig, så länge jag får "valuta för pengarna"!

MH: har du själv koll på hur prisutvecklingen ser ut för din egen del? Nilsholgerson- utredningen pekar i samma riktning, som jag får fram. Vad är det du inte kan utläsa för utveckling i minna inlägg? Tycker att jag varit extremt tydlig. Ökningen för varje del som redovisas är betydligt större än den allmänna prisutvecklingen. Jag vet mycket väl att detta är för vårt hushåll och de förutsättning vår kommun har gett oss, men läs gärna NH-utredningen. Jag är ganska övertygad att jag inte är ensam om att notera detta och vill ta fram detta i ljuset.

Att ta bort eller minska de rörliga avgifterna skapar ju inga insitament för att hushålla, vilket trots att måste vara ett mål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.