Hej

Kan/bör man rolla utvändigt trä som endast är fabriksgrundat. Tänkte använda Nordsjö Tinova VX. Träet ligger dikt mot varandra, dvs funkisstuk. Vissa anser att pensel är det enda som gäller. Jag ser stor tidsbesparing ifall roller kan användas.

du kan ju lägga på färgen med rollern och släta med penseln..det spar lite tid

Jag skulle använt bara penseln. Även om det tar lite längre tid så blir det nog bäst ändå.

Kalla in släkt och vänner till en målarfest, det tjänar du mest på..... ;)

Frågan är som jag ser på saken skillnaden på hur färgen jobbas in i träet med roller Vs pensel. Finns det någon målare som har erfarenhet?

Hej!

Jag har ett nytt hus som endast är skyddsgrundat från fabrik. Jag började grundmåla huset i går och körde ena gaveln med pensel vilket tog lång tid. I dag började jag med ena långsidan och körde då istället med roller vilket var otroligt mycket smidigare. Jag använde en ganska långhårig roller och tryckte ganska hårt så att färgen tränger in så bra som möjligt. Jag har hört att det bästa ska vara att pensla men enligt Alcro så kan man rolla färgen utan att efterdra med pensel och eftersom de flesta målare använder sig av roller så bestämde jag mig också för att göra det. Däremot blir det pensel mellan panelerna eftersom det inte går att komma åt med rollern där. Jag har hört mig för en del angående detta och du kan nog rolla huset med gott samvete. Kan tillägga att jag har en vattenbaserat grundfärg samt en vattenbaserad akrylatfärg (alcro bestå) och det står till och med på burken att färgen kan påföras med roller eller pensel och ingenting om att man bör efterstryka med pensel. Om man däremot läser på en oljebaserad färg så står det att den skall påstrykas med pensel eller spruta och därför inte rollas.

Lycka till!

Hej igen!

Om du kikar på Nordsjös hemsida på produkten som du ska måla med så ser du i specen under applicering att man kan pensla, rolla eller spruta denna produkt. Se länken:

http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=205#

/Freddi

Tack Freddi. Saken är biff, rollern kommer få jobba!

Roller som verktyg vid målning utomhus behöver inte diskuteras.
Är det lämplig panel (inte så stickig) så är den att fint hjälpmedel för att applicera färgen.

Men att sen hoppa över något som bla. jag bara ser fördelar med...
Jag tänker på efterslätningen med pensel...

Först och främst tänker jag på det estetiska.. Hur vackert blir det med gräng på huset?
Men detta går hand i hand med det praktiska då du får en struktur som blir mer gynnsam för påväxt.
Men sen finns även risken att man får friställen då det ofta blir luftbubblor när man rullar.
Och detta kan ju givetvis också ställa till med förtret.

Så det ÄNDA du tjänar på att hoppa över detta moment är lite tid. Ingenting annat.
Det finns ABSOLUT inga andra fördelar med det.

Visst står det på dom flesta burkar att färgen kan appliceras med pensel, spruta el. roller.
Att det i fallet med sprutan och rollern inte står något om efterslätning men pensel tror jag beror på att det mer el. mindre är vedertaget.
Och jag har ännu inte stött på någon målare eller färghandlare som rekommendera att man hoppar över detta.

Men det är din tid och ditt hus. Gör som du vill. Lycka till!

/Fredrik

Hej igen!

Jag hade faktiskt en målare från min husleverantör här i dag eftersom han skulle åtgärda några saker som det blev nedslag på vid slutbesiktningen. Jag lyssnade även med honom om vad han har att säga angående detta och han sa att det går utmärkt att rolla utan efterstrykning med pensel vilket han själv gjorde med sitt nya hus. Visst kan det ligga någonting i att det är bättre att pensla men det verkar i alla fall inte vara fel att rolla eftersom även yrkesmän föredrar det, mycket pga tidsbesparingen. Om färgen dessutom är vattenbaserad och man trycker ganska hårt vid rollning så blir det fullt godkänt resultat....

Freddi

Att målarn själv gör så på sitt hus är ju FÖGA förvånande..
Men som du säkert vet så har skomakarns barn även dom sämsta skorna..
Så tryggheten i det uttalandet skulle jag inte låta väga tungt.

/Fredrik

Huromvida appliceringen av färgen skall göras tvistar d lärde.. Tack för alla synpunkter och tips. Slutsatsen blir att roller används initialt, därefter beroende på hur mitt tränade öga bedömmer ytan kommer eventuell pensel att användas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.