Det går verkligen troll i mina hemleveranser nu. Har gjort flera beställningar av skymmande gods där leverantörer använt olika transportbolag. I de senaste leveranserna har prylarna inte dykt upp trots aviseringar. Saker är felmärkta, lastbilar har kommit på villovägar, och nu senast fick jag sms-avisering. Kom ingen. Ringde transportföretaget. "Hoppsan, men det kommer på fredag istället". Kom det ngt? Nope. Ringde igen, nu har de ingen aning om vart godset är.

Vad är det som pågår?
 
  • Wow
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte svar på din fråga, men kan rekomendera inköp av byggmaterial och andra förnödenheter lokalt.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har inte svar på din fråga, men kan rekomendera inköp av byggmaterial och andra förnödenheter lokalt.
Ja när det finns lokalt så föredrar jag det. Och det är mer en retorisk fråga :)
 
cederbusch cederbusch skrev:
Vad är det som pågår?
Straffet för att du inte handlat lokalt, anlitat lokala åkerier eller tillverkat byggmtrl själv från stock till stuga.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Straffet för att du inte handlat lokalt, anlitat lokala åkerier eller tillverkat byggmtrl själv från stock till stuga.
Så är det nog
 
Verkar det lösa sig innan helgen?
 
F fribygg skrev:
Verkar det lösa sig innan helgen?
Nej. De ska försöka hitta godset. Kn ju ta nån vecka eller 2, vem vet
 
RoTe
Min erfarenhet är också att skrymmande/pallgods till privatperson är snudd på omöjligt, det är inget något företag vill hålla på med och resultatet blir därefter.
 
F fribygg skrev:
Straffet för att du inte handlat lokalt, anlitat lokala åkerier eller tillverkat byggmtrl själv från stock till stuga.
Straff? Hm hm..kanske det. Men jag är tveksam. Även långväga transporter lastas om och körs ofta ut av lokala transportörer som sista led i kedjan.

Min erfarenhet är att det mesta krånglet har uppstått i detta siste led. Oavsett vilket transportbolag som ansvarat.

Det är säkert olika på olika platser, men ofta är det samma lilla antal lokala fraktare som levererar sista biten till "dörren" oavsett om varorna är köpta lokalt eller från utlandet.
 
TRJBerg
Jag har mestadels haft goda erfarenher av leveranser. Bor ut på landet och får en hel del leveranser regelbundet och även av byggmaterial (som kräver större lastbil med kran).
För de vanliga leveranserna händer det ibland att de inte kan leverera på utsatt datum (de meddelar det samma dag...) och får ett nytt datum. Någon enstaka gång levererar de det till helt fel utlämningsställe (sista gången Postnord, men de leverade det hem till mig senare).
Leveranserna av byggmaterial har alltid fungerat.
 
Jobbade i branschen för 20-16 år sedan. Kanske (förhoppningsvis) har ändrats nu, men då ville åkarna aldrig köra ut något till privatpersoner om det först inte var aviserat så de visste att de var hemma, då det var på deras risk om de ställde av godset.

Privatkunderna kom alltid sist i prio, dels vid lastning på morgonen (platsbrist, tidsbrist) dels om utkörningarna tog längre tid än väntat, då hoppade man helt enkelt över de privatpersoner som bodde off. Vissa byar kördes bara vissa dagar, fast det visste nog inte mottagarna om.

Det var så prispressat så det var nog ofta en minusaffär för åkaren att lämna av något enstaka gods några mil ut på landet.

Observation från en liten ort där det bara var enstaka bilar som körde varje rutt. I storstäderna var/är det säkert helt annorlunda.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi har köpt ganska mycket skrymmande gods som har levererast med tung lastbil eller varierande storlekar av lätta lastbilar och skåpbilar. Oftast går det bara att köpa leverans till tomtgräns. Detta har alltid fungerat bra med bara någon dags försening i något enstaka fall. Postnord, DSV och DHL har levererat.

Då vi har skafttomt så är det ibland extra bra att få tungt gods levererat nära huset. DHL är suveräna, de kör oftast hela vägen in utan att ens fråga, rekordet var han som utan att jag bad om det backade in med en tung lastbil. Vår infart är mitt i en backe från en smal gata som gör att det är ganska knepigt att komma in på skaftvägen som dessutom lutar uppför i början.
 
cederbusch cederbusch skrev:
Det går verkligen troll i mina hemleveranser nu. Har gjort flera beställningar av skymmande gods där leverantörer använt olika transportbolag. I de senaste leveranserna har prylarna inte dykt upp trots aviseringar. Saker är felmärkta, lastbilar har kommit på villovägar, och nu senast fick jag sms-avisering. Kom ingen. Ringde transportföretaget. "Hoppsan, men det kommer på fredag istället". Kom det ngt? Nope. Ringde igen, nu har de ingen aning om vart godset är.

Vad är det som pågår?
Inget svar på din fråga men har du kollat på att man lätt hittar din adress på Google Maps Waze Eniro (vägbeskrivning) osv?
 
J JuliaUppsala skrev:
Inget svar på din fråga men har du kollat på att man lätt hittar din adress på Google Maps Waze Eniro (vägbeskrivning) osv?
Gps visar fel, men det har inte varit problemet. Utan att sakerna inte dyker upp alls. Försvinner. Blir försenade. Att det händer ibland är ju väntat och ok. Men nu har det hänt varje leverans sen en tid tillbaka. Då undrar man ju vad universum har för invändningar egentligen.

Men denna tråd är mest menad som lite meningslöst off topic. Jag har ingen verklig fråga.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Hej, jag lider med dig och har ofta samma problem.
Mycket av det som skrivs i tro har nog alla delat och beror nog på det jag ofta har skrivit, att många är urusla på sitt jobb.
Alla ifrån den företagare som skriver ett kontrakt på att utföra något till så lågt pris att man går back på att utföra det till chauffören som bara längtar hem och med ett enkelt - jag hann inte , inte levererar det han ska.
Många förblindas av att ha ett kontrakt med ett stort företag men kan inte avgöra om affärsmässiga villkor finns.

Nä det är vi konsumenter som måste välja våra leverantörer med omsorg för att få det att fungera.
Många konsumenter kan lägga otroligt många timmar på att leta billigaste priset på en mängd obskyra webbsidor istället för att gå till den lokala handlaren som löser hela leveransen hem till dig på avtalad tid.
Kostar några kronor mer men kanske besparar dig högt blodtryck och humör som lägger sordin på din glädje över projektet du beställt varor till😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.