Jag har sökt o sökt, men får inte klarhet i vad som är lämpligt. Det har sagts 100 olika alternativ på dom olika trådarna. och det finns ju en uppsjö av dom.

Fråga 1. Har köpt Hide-a-lite 1580. (bifogar bild) I installationsbladet står det att trafon skall kopplas med H03VVH2.F 2x0,75mm2 (inringat rött). Då denna kabel kommer från infälld kopplingsdosa i VP-rör till trafon får man verkligan ha 0,75mm2 kabel då? Vad är en lämplig kabel i detta fallet i såfall?

Fråga 2.
Sedan står det att från trafo till spot att det SKALL vara värmetålig kabel min 90grader.
Jag skall ha 6 spottar, men har inte bestämt mej om jag skall ha 20w eller 10w. Alla 6 skall kopplas till en o samma trafo. (50-150VA) Vad är lämplig kabel för detta? Tänker på area och märke på kabeln.

Fråga 3. Måste man förlägga kabeln mellan trafo och spot i rör? Det är kanske ca 40-60cm mellan spottarna och tanken var all lägga upp trafon igenom hålet och låta kablarna ligga löst uppe i taket.

Fråga 4. Jag har 230w max 35W spottar i resten av rummet . Där står det inget om vilken typ av kabel som skall dras fram till spottarna. Har ni något förslag? (Bifogar bild på hur dom ser ut.)

Fråga 5. Då varken trafo eller 230w spottarna har jord, behöver man då dra fram jordat kabel ändå?

Om det hjälper till så är taket sänkt 100mm med stålstomme samt 1 lager gips skruvat i detta. Betongtak över, inga brandfarliga material förutom VP-rör o grå felxislang. Ej badrum.

Hoppas på svar.

• Hidealite 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 230w sot.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser att bilderna blev väldigt små. Dom är mycket större i orginal. Vet inte varför dom blev så förminskade.

Lite försök till svar: kabel H03 osv. är jag nästan 100% säker på att du överhuvudtaget inte får koppla in fast. Det finns en kabel som heter H05 nånting som får användas som anslutningsladd i fast inkoppling, men måste då vara minst 1,5kvmm. Jag vet inte om man får dra den dold eller i VP rör, troligen inte.

Kabel till spottarna. Till att börja med så har de allra flesta transformatorer en begränsning om max 2m kabel till spottarna. Tänk på placeringen så att du håller den regeln, observera att det hjälper inte att köra grövre kabel. Om vi antar att du drar en separat kabel till varje spot så räcker det med 1,5 kvmm eller kanske tom 0,75. Om du kopplar vidare mellan spottarna och ex. har alla 6 20w inkopplade på samma kabel, då bör du öka arean till minst 2,5kvmm (kanske mer). Dvs av enkelhetsskäl så dela upp dte på flera kablar.

Det som händer annars är framförallt att du kommer att få varierande ljusstyrka pga. spänningsfallet. 6 st 20w lampor på 12V ger 120w vilket innebär 10A. En 1,5 kvmm kabel tål det (precis) men den ger spänningsfall. Väljs värmetålig kabel, finns ex. på elbutik.se. Jag såg det nyligen även på en byggmarknad, men har glömt var det var, kanske Bauhaus.

Ang rör. Är lite osäker på om den värmetåliga kabeln få läggas lös i dolt utrymme. Men lägg rör, det är lätt och förenklar om du skulle behöva göra om.

Kör samma 1,5kvmm värmetåliga till 230V spottarna.

Du behöver inte dra fram jord om inte armaturen skall jordas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.