Hej

Har sedan 2,5 år haft en då ny varmluftsugn installerad. Elektrikern hade satt ett Perilex-uttag i väggen ugnen hade en vanlig stickpropp. Ugnen på 230v och 3,6kw. För att lösa problemet klippte jag av stickproppen på en skarvsladd och satt på en perilex-stickpropp som jag satt i väggen. Jag kopplade sedan in ugnens stickpropp i skarvsladdens hona.

Nu 2,5 år senare har det brunnit i stickproppen jag satt i väggen. Ugnen är välanvänd och inget har hänt sedan innan.

Vad kan det bero på? För klen kabel?

Har ringt elektriker. Men funderar på att bara köpa en perilex adapter med förgrening (3 uttag x 16A,230V)

tacksam för svar!

Med tanke på att det började brinna i din senaste ugnskoppling kanske det är bäst att vänta in elektrikern den här gången.

• Gilla
Stibbadrill
  • Laddar…
Det är väl inte perilexstickproppen som brunnit?
varför klippte du inte bort ugnens stickpropp och anslöt den direkt i en perilexpropp.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Det är väl inte perilexstickproppen som brunnit?
varför klippte du inte bort ugnens stickpropp och anslöt den direkt i en perilexpropp.

Protte
jag ville inte skada ugnens stickpropp om det var så att jag gjorde fel.

Jag satt på en perilex stickpropp på skarkabeln och i den har ledaren brunnit

tommib
Då har du antagligen kopplat dåligt när du skruvade ihop perilexkontakten.

Byt sladdställ på ugnen eller klipp av den stickproppen och skruva dit en perilexpropp istället. Var noggrann och använd gärna ändhylsor.

Inga adapters eller skarvsladdar på ugnar, det är olämpligt.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Då har du antagligen kopplat dåligt när du skruvade ihop perilexkontakten.

Byt sladdställ på ugnen eller klipp av den stickproppen och skruva dit en perilexpropp istället. Var noggrann och använd gärna ändhylsor.

Inga adapters eller skarvsladdar på ugnar, det är olämpligt.
Hade jag kopplatdåligt hade väl det brunnit tidigare?

det är denna jag funderar på:
https://www.elbutik.se/product.html...zV0OB8WPfOtpIQDCo34t2Yf1c2DFxA7BoC9wgQAvD_BwE

5
Rent spontant så här du haft
N Nilzons skrev:
Hade jag kopplatdåligt hade väl det brunnit tidigare?

det är denna jag funderar på:
[länk]
Nej, det hade det inte.
Brand uppstår när det blir värme, det betyder att arean är för liten i förhållande till strömmen.
Antingen brinner kardelar av( en efter en) eller så byggs oxider upp. Eller så har det svetsat och det har blivit en mindre area vid anslutningspunkten

5 50procent skrev:
Rent spontant så här du haft

Nej, det hade det inte.
Brand uppstår när det blir värme, det betyder att arean är för liten i förhållande till strömmen.
Antingen brinner kardelar av( en efter en) eller så byggs oxider upp. Eller så har det svetsat och det har blivit en mindre area vid anslutningspunkten
är inte med på vad du menar? Beror det på dålig koppling eller för klen kabel? Jag har ju givetvis varit noga med att alla trådar är i kopplingen.

tommib
Du kan t.ex. ha dragit av ett antal kardeler med skruven i perilexkontakten. Eller så har det flutit. Klen area är också en möjlighet.

En klassisk orsak till brand bakom en spis är fett som runnit ner i kontakten men här var det väl bara en ugn så då är inte det så sannolikt.

Har du själv någon bättre förklaring än att det var en dålig koppling? Jag säger inte detta för att låta dryg, det är bara det mest sannolika.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
5
N Nilzons skrev:
är inte med på vad du menar? Beror det på dålig koppling eller för klen kabel? Jag har ju givetvis varit noga med att alla trådar är i kopplingen.
Om skarvkabeln inte är allt för lång så beror det inte på den, den borde då var svedd.
Det beror nog alla gånger i sådana fall på en dålig anslutning

tommib tommib skrev:
Du kan t.ex. ha dragit av ett antal kardeler med skruven i perilexkontakten. Eller så har det flutit. Klen area är också en möjlighet.

En klassisk orsak till brand bakom en spis är fett som runnit ner i kontakten men här var det väl bara en ugn så då är inte det så sannolikt.

Har du själv någon bättre förklaring än att det var en dålig koppling? Jag säger inte detta för att låta dryg, det är bara det mest sannolika.
nej alltså jag tar inte illa vid mig. Försöker bara förstå hur det gått till. Har gjort en hel del kopplingar förut och har aldrig varit med om det innan. Kan ju absolut vara så att jag dragit sönder kardeler, men brukar medvetet inte dra så hårt just för att inte skada dem. Det jag tycker är märkligt är isf att detta sker nu och inte tidigare. Ugnen har ju körts flera gånger i veckan under 2,5 år. Ofta på full effekt.

Vad innebär att den kan ha flutit? Och vad innebär klen area? Att för få trådar skulle vara i kopplingen?

Kollar jag på det avbrända så är det som ett tydligt snitt mellan det som sitter kvar i kopplingen och det som är kvar i kabeln.

5 50procent skrev:
Om skarvkabeln inte är allt för lång så beror det inte på den, den borde då var svedd.
Det beror nog alla gånger i sådana fall på en dålig anslutning
skarvkabeln var ganska lång, överskottet rullade jag ihop. Hur påverkar kabelns längd, hade ingen koll på att det kunde påverka?

Kabelns längd spelar ingen roll för värmeutvecklingen i stickproppen.
Har du foto på stickproppen som brunnit? Det kanske går att se en orsak.
Klart är att det varit dålig kontakt någonstans där som orsakat värme.
Och använd absolut inga perilex-grendosor till ugnen, utan gör som tommib säger.
Det finns inga betänkligheter mot att klippa befintlig stickpropp till ugnen.

Står det något på skarvsladden, typ 3G1 mm2 eller 3G1,5 mm2 eller något annat.

Protte

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kabelns längd spelar ingen roll för värmeutvecklingen i stickproppen.
Har du foto på stickproppen som brunnit? Det kanske går att se en orsak.
Klart är att det varit dålig kontakt någonstans där som orsakat värme.
Och använd absolut inga perilex-grendosor till ugnen, utan gör som tommib säger.
Det finns inga betänkligheter mot att klippa befintlig stickpropp till ugnen.
La med bilder.

Ok, ja man kanske får klippa stickproppen till ugnen

• Hand som håller en avklippt elektrisk stickpropp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen stickpropp med synlig skada och brännskador på de interna ledningarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.