Det är såhär att jag har det framdragit för tvättmaskin i badrummet och jag har satt en där för ett tag sedan. Nu har jag dock bara dragit förlängningssladd dit in vilket inte är helt bra. Men jag har som sagt el dragen fram till där tvättmaskinen står som ni ser på bilderna. Min fråga är vad man sätter dit för uttag? Är det något man får göra själv eller ska man ha dit elektriker?
Sätter man bara dit eller utanpåliggande uttag eller krävs det något speciellt uttag? Frågor på en låg nivå men lika bra att fråga grundligt så man lär sig.
Sätter man bara dit eller utanpåliggande uttag eller krävs det något speciellt uttag? Frågor på en låg nivå men lika bra att fråga grundligt så man lär sig.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Då behöver du dra fram el i röret från centralen. Det är ingenting man får göra själv.
Jo, dubbelkollade nu och var bara en tråd som gick fram i röret. Vad beräknar ni kostnaden på en höft för att dra fram el dit och koppla in tvättmaskinen? Centralen sitter cirkus 3 meter från tvättmaskinen? Vill bara ha en höftad prisuppgift för att se om det är lönt eller ej. Det är inte så överdrivet jobbigt att dra fram en förlängningssladd de gånger man tvättar...
Jo, det är väl inte det säkraste alternativet men inte så att jag har grejerna liggandes på ett blött golv utan har förlängningssladden hängandes i luften och använder inte badrummet då jag tvättar.. Men visst, det är inte det säkraste påfundet direkt...Immobil skrev:
Kolla även så att det finns en ledig(eller reserverad) säkring i centralen för tvättmaskinen.
Berätta allt detta för elfirman du ringer till. Dvs att du har en anslutningsdosa med dragavlastning med dragtråd i ca 3 meter från central samt ledig säkring.
Detta kan man betrakta som ett "snabbjobb"
Berätta allt detta för elfirman du ringer till. Dvs att du har en anslutningsdosa med dragavlastning med dragtråd i ca 3 meter från central samt ledig säkring.
Detta kan man betrakta som ett "snabbjobb"
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg