Hej,
Vi ska installera en laddbox till elbil och hade tänkt installera det via ett trefas uttag nere i vår maskinhall.
Hittade dock detta gamla uttaget i det gamla stallet på tomten som har större elförsörjning och hade hellre kopplat på det där om det är möjligt.
Någon av er kunniga som vet om det är möjligt och vad som isåfall behöver göras för att det ska gå?
Har följt sladden och vad jag kan se går sladden till dessa två centralerna.
Centralen på andra bilden är nog solcellerna inkopplade till också då den leder vidare till någon box med vad jag tror är säkringar till solcellerna? Väldigt okunnig som ni märker 😅

Tack på förhand!

Mvh rädd för el och okunnig 😅

• Gammalt trefasuttag med ett metallhölje, märkt 25A, 500V, monterat på en trävägg. En person pekar på uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med två kopplingsdosor och varningsetiketter, installerad på en gul vägg i ett gammalt stall. En av dosorna är kopplad till solceller.
    Skapa konto
  • Äldre elcentral med porslinssäkringar, etiketter bredvid säkringarna. Við sidan varningsskylt om solceller.
    Skapa konto
Bara en elektriker på plats kan svara på det.

Beror väll på vad det är avsäkrat med och vad dimensionen på kabeln är

Uttaget som sådant ska du se till att få bortplockat och förstört. Det är en så kallad drängdödare. Sannolikt är väl kabeln så gammal att den skulle må bra av att bytas ut den med.

Men med det sagt verkar det vara en god idé! Platsen, matningen och centralen alltså.

Och troligen har du bara 3 ledare + jord fram till drängdödaren, så du måste troligen byta den matande kabeln.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hej! beror lite på... elbilsladdare är... beroende lite på vilket märke du beställer ganska flexibla hur dom kopplas in.

Jag sätter en del elbilsladdare hos personer som inte är jätte sugna på att faktiskt ha en. Men det är en försäkrings grej att dom inte får lov att ladda från dom vanliga vägguttaget.

Sedan bestämmer bilen om det går med en 1 fas specialkoppling... det är faktiskt så att all laddelektronik sitter i bilen, sedan talar boxen om hur mycket som bilen får lov att ta. Laddboxens uppgift är viss diagnostik och jordfelsbrytare samt kommunikation, så den är inte supersmart.

Hade jag tittat på detta förslag hade jag underfurutsättning att det finns jord och att den är gulgrön, märkt om en av de andra ledarna till blå N (detta är tillåtet så långe det är kabel, i slang vill många att man drar om),

Sen hade jag tittat på hur hög ström kabeln klarar av att föra (beror på många faktorer), och monterat en passande säkring och ställt laddaren efter säkringen. och kört billaddning med enfas, lite beroende på hur lång den är... det kan vara ide och dra om för att få full 3fas

• Illustration av elbilsladdare koppling med kablar och säkringar, inklusive TN och IT fasscheman, monteringsanvisning och skruvdimensioner.
    Skapa konto
  • Gilla
Nicklas Wiström
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.