B
hej!

någon som vet egentligen vad det är för speciellt med de uttag som är "Spärrade för DATA" ?

Eljo har tex ett 3-vägs som är det, undrar lite i vilka sammanhang det ska användas och vad det gör.. har sökt info men inte lyckats hittat något.

Det du åsyftar kanske är deras uttag som man bara kan stoppa i den speciella datastickproppen som man kan använda när man har en grupp där man endast vill ha datamaskiner på tex. om man har en central ups

B
ok? hur ser det ut?

så det är inget vanligt uttag?

Dom ser ut som vanliga uttag men hålen där man stoppar in stickproppen är inte runda som vanliga uttag utan i ungefär en fjärdedel av hålet sitter det en "tårtbit" som gör att man måste ha en speciell stickpropp med motsvarande "urfräsning" i stiftet, dom heter helt enkelt datauttag i katalogerna. Tex. E1830682 ( Eljo )

C
Dels mår datorer och datorutrustning generellt bättre av att ha nollan på rätt sida, och dels kanske, som elmont nämnde ovan, man har en central UPS kopplad på dom uttagen. Dumt att koppla in byggfläkten där och dra slut på UPS:ens batterier på 3 sekunder vid ett strömavbrott.. :)

B
ok, så en vanlig sladd som är med en dator idag passar inte i dessa?

någon som har en länk till kontakter som detta?

Jag är lite nyfiken varför du känner att du behöver slösa pengar på sådana grejer?

Det finns antagligen inte för försäljning för privata kunder. På de ställena där de säljer uttag för data så säljer de säkerligen stickproppar också.

Jag kan inte påstå att jag sett det många gånger jag har varit ute på kontor heller för den delen.

Köper man uttaget som jag hänvisar till följer stickproppen med på köpet OCH det finns färdiga sladdar att köpa.

OT: Lite kul att det står 'DATA' och inte 'DATOR'. ;)

Vi kör ju även bildskärmar, telefoner, kopiatorer samt skrivare på DATA-uttagen i byggnaden. Sedan ligger även lite belysningsgrupper, larm, cirkulationspumpar etc på själva UPS gruppen men de är inte stickproppsanslutna.

cheetah1 skrev:
Dels mår datorer och datorutrustning generellt bättre av att ha nollan på rätt sida
Varför det?

Finns en del mindre lyckade nätagg som faktiskt får till potentialskillander beroende på hur man vänder kontakten. Kan ge upphov till små men ack så irriterande stötar (i synnerher ihop med skärmat/jordat kablage)

C
Det kan, förutom det mats_o skriver, ställa till med radiostörningar och mystiska fel i datorn.

Jag kan aldrig tänka mig att ett nätaggregat som orsakar störningar om man vänder stickproppen fel över huvud taget uppfyller minimikraven för att få anslutas till 230 Volts uttag.

Har aldrig hört talas om att mystiska fel på datorn skulle kunna uppstå om man vänder kontakten annorlunda. I så fall ett alldeles jätte-trasigt aggregat.

Nej, jag håller med elmont.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.