3 343 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Uttag spärrat för DATA?
Sida 1 av 2
hej!
någon som vet egentligen vad det är för speciellt med de uttag som är "Spärrade för DATA" ?
Eljo har tex ett 3-vägs som är det, undrar lite i vilka sammanhang det ska användas och vad det gör.. har sökt info men inte lyckats hittat något.
någon som vet egentligen vad det är för speciellt med de uttag som är "Spärrade för DATA" ?
Eljo har tex ett 3-vägs som är det, undrar lite i vilka sammanhang det ska användas och vad det gör.. har sökt info men inte lyckats hittat något.
Dom ser ut som vanliga uttag men hålen där man stoppar in stickproppen är inte runda som vanliga uttag utan i ungefär en fjärdedel av hålet sitter det en "tårtbit" som gör att man måste ha en speciell stickpropp med motsvarande "urfräsning" i stiftet, dom heter helt enkelt datauttag i katalogerna. Tex. E1830682 ( Eljo )
Dels mår datorer och datorutrustning generellt bättre av att ha nollan på rätt sida, och dels kanske, som elmont nämnde ovan, man har en central UPS kopplad på dom uttagen. Dumt att koppla in byggfläkten där och dra slut på UPS:ens batterier på 3 sekunder vid ett strömavbrott.. 
Jag är lite nyfiken varför du känner att du behöver slösa pengar på sådana grejer?
Det finns antagligen inte för försäljning för privata kunder. På de ställena där de säljer uttag för data så säljer de säkerligen stickproppar också.
Jag kan inte påstå att jag sett det många gånger jag har varit ute på kontor heller för den delen.
Det finns antagligen inte för försäljning för privata kunder. På de ställena där de säljer uttag för data så säljer de säkerligen stickproppar också.
Jag kan inte påstå att jag sett det många gånger jag har varit ute på kontor heller för den delen.
OT: Lite kul att det står 'DATA' och inte 'DATOR'. 
Finns en del mindre lyckade nätagg som faktiskt får till potentialskillander beroende på hur man vänder kontakten. Kan ge upphov till små men ack så irriterande stötar (i synnerher ihop med skärmat/jordat kablage)