Har hört att det ska finnas infällda uttag som har nätverk, antenn och satellit (viktigt) i samma dosa! Någon som vet mer eller vart man kan köpa en sån?

Ett sådant här kanske:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=131129

Eller menar du RJ-45 anslutning för KAT5e/KAT6 när du skriver nätverksuttag? Jag har aldrig sett något uttag som kombinerar det med anslutningar som kan användas för antenn till marksänd DVB-T respektive anslutning till satelitantenn.

Jo med nätverksuttag tänkte jag mig en med CAT6. Hmm, kanske inte finns såna varianter. Isåfall får jag försöka lista ut om det går att eftermontera ett uttag med bara CAT6 kontakter bredvid TV/Sat uttaget på befintlig vägg. Koax- och CAT6-kabel kommer gå ner i samma rör från vinden så tänkte att det vore smidigt att ha grejerna i samma uttag därför.

Har du redan dragit ner det i samma rör? Vad har du för storlek på röret? För både antenn och cat6 ledare är ju hyfsat tjocka. Kanske går att peta rakt ner i ett 16mm rör två meter om det är från vind och rakt ner till uttaget.

Du kan ju sätta en ROT-dosa bredvid det befintliga dosan. Så får du ju båda infällt. Om du nu inte får ner båda i samma rör så borde du kunna peta ett nytt rör rakt ner från vinden och träffa det nya hålet du gjort för ROT-dosan. För du borde ju se det befintliga röret där uppe.

Redigerat:
tomtebloss skrev:
Har du redan dragit ner det i samma rör? Vad har du för storlek på röret? För både antenn och cat6 ledare är ju hyfsat tjocka. Kanske går att peta rakt ner i ett 16mm rör två meter om det är från vind och rakt ner till uttaget.

Du kan ju sätta en ROT-dosa bredvid det befintliga dosan. Så får du ju båda infällt. Om du nu inte får ner båda i samma rör så borde du kunna peta ett nytt rör rakt ner från vinden och träffa det nya hålet du gjort för ROT-dosan. För du borde ju se det befintliga röret där uppe.
Har inte dragit ner det än men förberett kablar så det bara är att köra igång när jag kommit på hur jag ska lösa det.

Röret som sitter där nu är ett 16 mm och går en bit upp på vinden. Skulle tro det är 3 meter till uttaget därifrån. Hmm jo det borde lösa sig att skicka ner ett nytt rör om det inte går att få ner via det som redan sitter där. Känner mig lite osäker på att köra dosfräsen om det skulle strula av nån anledning. Är nog mest för att man inte gjort det förrut bara.

spinout skrev:
Kolla med [länk]
Tackar för tipset. Kan höra med dom vad dom har. Just nu är jag lite i valet och kvalet om jag ska försöka hitta ett sånt specialuttag eller om det blir att göra ett nytt uttag bredvid bara med nätverksuttag.

Zenox skrev:
Har hört att det ska finnas infällda uttag som har nätverk, antenn och satellit (viktigt) i samma dosa! Någon som vet mer eller vart man kan köpa en sån?
Hej, det du söker kan du finna på www.natverksgrossisten.com under aktuellt.

Det ekar visst här ;)

Det går att bygga ihop med Schneiders Exxactserie men är inget jag rekommenderar. Det finns en centrumplatta med 3 fyrkantiga hål, sätt i två för F-kontakt och en för data så är du hemma. Dock följer man inte rekommendationen ang. dämpning i sluttuttag för TV om man gör så. Dessutom blir det förbonkat svårt att få plats med alla tre kopplingar i en apparatosa. Du ska få plats med två F-kontakter som ska skruvas fast i två F-honor plus ett datajack, jag vet en som provat och han lyckades inte iaf. Satsa på två dosor i kombination istället, en med datauttag och en med ett MX-slututtag för TV och satellit typ E:6060658.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.