3 664 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Uttag för torktumlare under bänk bredvid dusch med bara draperi?
Det är 120 cm i horisontalplanet som gäller. Det betyder i klartext att inom 120cm från en lodlinje från duschhuvudets centrum får det ej förekomma något uttag.
Vid duschslang räknar man oftast 120cm från blandarcentrum eller det fäste där man normalt hänger duschmunstycke. Men man kan behöva lägga lite eftertanke på hur duschen används när man definierar centrum.
Vid duschslang räknar man oftast 120cm från blandarcentrum eller det fäste där man normalt hänger duschmunstycke. Men man kan behöva lägga lite eftertanke på hur duschen används när man definierar centrum.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
På bilden ser det onekligen ut som om TM/TT står närmare än 120 cm, den närmaste står mao i område 0 just nu, inte bra. Den behöver upp 10 cm från golvet för att hamna i område 1, som även det är tveksamt för en TT. Bl.a duger inte stickpropp längre, utan det krävs fast anslutning av TT.
En golvlist runt duschen skulle kanske fungera. Det finns ingen definition på ett "kar" vad jag sett, hur höga dess kanter måste vara för att få klassa området utanför som område 2. Ni ser ju hur blött det blir idag och vad som skulle krävas för att få det mindre blött.
En fast skiljevägg hade varit ännu bättre, eller duschkabin.
En golvlist runt duschen skulle kanske fungera. Det finns ingen definition på ett "kar" vad jag sett, hur höga dess kanter måste vara för att få klassa området utanför som område 2. Ni ser ju hur blött det blir idag och vad som skulle krävas för att få det mindre blött.
En fast skiljevägg hade varit ännu bättre, eller duschkabin.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det är inte solklart ifall en skiljevägg måste vara tät mot golvet. Av de expertsvar jag sett får det rinna lite vatten. Vad jag förstår är det risken för vad man når ifrån duschen som är kärnfrågan här. Men behöver du verkligen en springa?
Klicka här för att svara