Ska själv dra lite el i garaget, jag vet att det är förbjudet men alternativet är att ha skarvsladdar liggandes efter golvet, hängandes från tak osv, så ur elsäkerhetsynpunkt är det nog säkrare att dra el.
Har en byggcentral jag tänkte utgå ifrån, den är säkrad med 16amp i inkommande ändan och 2.5m2 kabel.
Finns utgång för 3fas i centralen som jag tänkte dra till en kopplingsdosa med 2.5m2 kabel, därifrån dela upp till 3 uttag.
En grupp blir till garageportsmotor och 2 kylskåp och 6 lysrör (gamla dubbla)
En grupp blir till ett kylskåp och ett uttag för div, laddning av batterier, koppla in nån extra belysning vid behov osv
En grupp blir till bryggeriet där jag har en 3kW elpatron, tidigare har jag använt en 3fas till 3x1fas, och där undrar jag då om det finns uttag som klarar 3kW?
240v är väl ca 2.2kW
Tänkte dra allt med 2.5m2 tråd då jag sån liggandes, alla uttag blir på en vägg på 2.5x6m och byggcentralen sitter också där.
Finns det några risker med att göra så här?
Alltså ha säkrat till 16amp
Kan ta dit en behörig elektriker att hjälpa mig men all el kommer rivas inom nåt år så är det inga direkta risker så gör jag det själv.
Allt blir alltså fast inkopplat och möjligen en strömbrytare till ljuset men funkar lika bra med stickpropp för min del...
Har en byggcentral jag tänkte utgå ifrån, den är säkrad med 16amp i inkommande ändan och 2.5m2 kabel.
Finns utgång för 3fas i centralen som jag tänkte dra till en kopplingsdosa med 2.5m2 kabel, därifrån dela upp till 3 uttag.
En grupp blir till garageportsmotor och 2 kylskåp och 6 lysrör (gamla dubbla)
En grupp blir till ett kylskåp och ett uttag för div, laddning av batterier, koppla in nån extra belysning vid behov osv
En grupp blir till bryggeriet där jag har en 3kW elpatron, tidigare har jag använt en 3fas till 3x1fas, och där undrar jag då om det finns uttag som klarar 3kW?
240v är väl ca 2.2kW
Tänkte dra allt med 2.5m2 tråd då jag sån liggandes, alla uttag blir på en vägg på 2.5x6m och byggcentralen sitter också där.
Finns det några risker med att göra så här?
Alltså ha säkrat till 16amp
Kan ta dit en behörig elektriker att hjälpa mig men all el kommer rivas inom nåt år så är det inga direkta risker så gör jag det själv.
Allt blir alltså fast inkopplat och möjligen en strömbrytare till ljuset men funkar lika bra med stickpropp för min del...
Hur tänkte du ansluta till byggcentralen?
Uttag för 3 kW finns absolut men jag skulle avråda från schuko i den applikationen och istället använda CEE-don eller ansluta fast. Eftersom elpatronen är enfasig kan du göra en adapter CEE416 (röd) till CEE216 (blå), eller bara sätta ett CEE416 stiftdon på anslutningskabeln till elpatronen och koppla fasledaren till lämplig fas (märk gärna vilken på handsken t.ex. med dymo).
Självklart finns det risker med att göra detta själv men de är hanterbara med kunskap och gott hantverk. Bilder är bra.
Rita gärna en skiss hur du har tänkt dig hela alltet så blir det lättare att säga ja eller nej. Dessutom blir det lättare att se hur du tänker. Spontant låter det ok på din beskrivning förutom att det är lite otydligt om det är fast inkoppling eller inte. Varför frågar du ens efter uttag för 3 kW om du ska koppla fast?
Uttag för 3 kW finns absolut men jag skulle avråda från schuko i den applikationen och istället använda CEE-don eller ansluta fast. Eftersom elpatronen är enfasig kan du göra en adapter CEE416 (röd) till CEE216 (blå), eller bara sätta ett CEE416 stiftdon på anslutningskabeln till elpatronen och koppla fasledaren till lämplig fas (märk gärna vilken på handsken t.ex. med dymo).
Självklart finns det risker med att göra detta själv men de är hanterbara med kunskap och gott hantverk. Bilder är bra.
Rita gärna en skiss hur du har tänkt dig hela alltet så blir det lättare att säga ja eller nej. Dessutom blir det lättare att se hur du tänker. Spontant låter det ok på din beskrivning förutom att det är lite otydligt om det är fast inkoppling eller inte. Varför frågar du ens efter uttag för 3 kW om du ska koppla fast?
Att mata fasta uttag via stickpropp brukar inte ses så vackert på...
Antar att Din byggcentral också matas via skarvsladd (gummi) från något 3-fasuttag?
Om Du gör så, "för några få år" (glöm inte borta att inget är så permanent som ett bra provisorium!) - se till att kontakterna och sladden är i gott skick. Pinnarna och hylsorna skall var skinande blanka, inte ärgade och fula. Kan poleras med fin smärgelduk, fettas in med lite vaselin så håller de sig blanka även om fukten kommer krypande...
Extra viktigt är förstås den lite tjockare pinnen - jorden.
Alternativet vore väl en billig "riktig" central, men Du kanske tycker det verkar svårt att göra en matning till den med 5 x 2,5mm², och hämta ström från en dosa som ersätter uttaget Du tänker köra från? En bräda (läkt) längs huset kan sättas upp med några få spik eller skruv, och i den kan man sedan spika sin kabel om det är ett "permanent provisorium" som man vill bygga. En bräda kan också överbrygga mellan huskroppar om det är rimligt kort avstånd.
Elcentralen - jag surfar på Biltema och Hornbach för att ta ett par i högen av varuhus, för dryga 1000-lappen verkar Du få det som Du önskar + några 10A säkringar över
(Köp en central med 5 st 10A och så många lösa 16A som behövs.)
För att se bild på den typen av industriuttag som rekomenderas för 16A, exempelvis elbilsladdning, se Biltema nr 46-3258 (SEK 49:90)
Måste dock medge att byggcentralen är billigare!
Man kan ta en byggcentral - ta bort intaget och sätta en (plast) lucka över hålet, samt sätta dit en fast inkommande kabel (med en gummitätning runt), och på samma sätt ta utgående i en kabel i samma "blindpanel" från ett par extra säkringar som man klämmer dit.
Anslutningen till de extra säkringarna (förlängning av skenan som nog sitter där inne från tillverkaren) behöver inte vara mer än 2,5 mm² om det är 16A säkring som är inkommande.
På köpet får man några uttag direkt i centralen!
Antar att Din byggcentral också matas via skarvsladd (gummi) från något 3-fasuttag?
Om Du gör så, "för några få år" (glöm inte borta att inget är så permanent som ett bra provisorium!) - se till att kontakterna och sladden är i gott skick. Pinnarna och hylsorna skall var skinande blanka, inte ärgade och fula. Kan poleras med fin smärgelduk, fettas in med lite vaselin så håller de sig blanka även om fukten kommer krypande...
Extra viktigt är förstås den lite tjockare pinnen - jorden.
Alternativet vore väl en billig "riktig" central, men Du kanske tycker det verkar svårt att göra en matning till den med 5 x 2,5mm², och hämta ström från en dosa som ersätter uttaget Du tänker köra från? En bräda (läkt) längs huset kan sättas upp med några få spik eller skruv, och i den kan man sedan spika sin kabel om det är ett "permanent provisorium" som man vill bygga. En bräda kan också överbrygga mellan huskroppar om det är rimligt kort avstånd.
Elcentralen - jag surfar på Biltema och Hornbach för att ta ett par i högen av varuhus, för dryga 1000-lappen verkar Du få det som Du önskar + några 10A säkringar över
(Köp en central med 5 st 10A och så många lösa 16A som behövs.)
För att se bild på den typen av industriuttag som rekomenderas för 16A, exempelvis elbilsladdning, se Biltema nr 46-3258 (SEK 49:90)
Måste dock medge att byggcentralen är billigare!
Man kan ta en byggcentral - ta bort intaget och sätta en (plast) lucka över hålet, samt sätta dit en fast inkommande kabel (med en gummitätning runt), och på samma sätt ta utgående i en kabel i samma "blindpanel" från ett par extra säkringar som man klämmer dit.
Anslutningen till de extra säkringarna (förlängning av skenan som nog sitter där inne från tillverkaren) behöver inte vara mer än 2,5 mm² om det är 16A säkring som är inkommande.
På köpet får man några uttag direkt i centralen!
tommib: vet inte varför jag skrev fast anslutet, trött får jag skylla på
Byggcentralen matas med en gummikabel
Kan sätta ett cee216 uttag till elpatronen, men jag behöver kunna slå av / bryta strömmen lite enkelt, idag har jag helt enkelt ryckt ur sladden när jag kommit upp i temp.
Om nån förstår mina kråkfötter...
Byggcentralen matas med en gummikabel
Kan sätta ett cee216 uttag till elpatronen, men jag behöver kunna slå av / bryta strömmen lite enkelt, idag har jag helt enkelt ryckt ur sladden när jag kommit upp i temp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om nån förstår mina kråkfötter...
Ok, då blev det tydligare.
Installationen som sådan blir inte så bra med den där gummikabeln men du har å andra sidan inget sätt att ansluta till byggcentralen utan den.
Var sitter trefasuttaget? Är det i garaget? I så fall skulle jag dosa av där och gå vidare med installationskabel till en elcentral, alt sätta elcentralen direkt över rörutloppet till trefasuttaget. Detta är exakt vad Soltorp40 föreslår ovan och även enligt mig den bästa lösningen.
Om uttaget inte sitter i garaget utan du har en gummikabel till garaget från något annat ställe skulle jag överväga att strunta i hela grejen och dra skarvsladd tills du kan göra det ordentligt.
Har du ingen reglering på elpatronen idag? I så fall skulle det nog vara en av de första grejerna jag skulle fixa. Ebay är fyllt av billiga PID-controllers för just temperaturreglering. Här är ett exempel.
https://www.ebay.com/itm/INKBIRD-IT...e-Controller-K-Sensor-Thermostat/322380555459
Jag valde en som skeppas från UK för att slippa problem med postnord och kinapost men vänta inte för länge om du ska beställa från just UK
Om du vill köra helt manuellt skulle jag nog satsa på en säkerhetsbrytare som också är godkänd som lastbrytare. Här är ett exempel.
https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-sakerhetsbrytare-ip54-16a-25a
Den skulle jag sätta före CEE216-uttaget, alt ha som anslutningspunkt för den fast monterade elpatronen.
Installationen som sådan blir inte så bra med den där gummikabeln men du har å andra sidan inget sätt att ansluta till byggcentralen utan den.
Var sitter trefasuttaget? Är det i garaget? I så fall skulle jag dosa av där och gå vidare med installationskabel till en elcentral, alt sätta elcentralen direkt över rörutloppet till trefasuttaget. Detta är exakt vad Soltorp40 föreslår ovan och även enligt mig den bästa lösningen.
Om uttaget inte sitter i garaget utan du har en gummikabel till garaget från något annat ställe skulle jag överväga att strunta i hela grejen och dra skarvsladd tills du kan göra det ordentligt.
Har du ingen reglering på elpatronen idag? I så fall skulle det nog vara en av de första grejerna jag skulle fixa. Ebay är fyllt av billiga PID-controllers för just temperaturreglering. Här är ett exempel.
https://www.ebay.com/itm/INKBIRD-IT...e-Controller-K-Sensor-Thermostat/322380555459
Jag valde en som skeppas från UK för att slippa problem med postnord och kinapost men vänta inte för länge om du ska beställa från just UK
Om du vill köra helt manuellt skulle jag nog satsa på en säkerhetsbrytare som också är godkänd som lastbrytare. Här är ett exempel.
https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-sakerhetsbrytare-ip54-16a-25a
Den skulle jag sätta före CEE216-uttaget, alt ha som anslutningspunkt för den fast monterade elpatronen.
Jag har en kina pid men inte kommit dit än...
3fas uttaget sitter i garaget så absolut kan jag sätta en dosa där om det är bättre, idag har jag en förgrening med 3st 3fas på den och där har jag i ena en sån 3x1fas för att få lite uttag där med men det går kanske att sätta upp ett vanligt uttag där också från den dosan, driver idag en 400w golvvärme och ibland nån extra belysning.
Eller du menar att helt skippa byggcentralen?
Då kan jag väl dra direkt till kopplingsdosan och dela där och bara köra på inkommande 16amp säkringarna? Då missar jag iof jordfelsbrytaren i byggcentralen...
3fas uttaget sitter i garaget så absolut kan jag sätta en dosa där om det är bättre, idag har jag en förgrening med 3st 3fas på den och där har jag i ena en sån 3x1fas för att få lite uttag där med men det går kanske att sätta upp ett vanligt uttag där också från den dosan, driver idag en 400w golvvärme och ibland nån extra belysning.
Eller du menar att helt skippa byggcentralen?
Då kan jag väl dra direkt till kopplingsdosan och dela där och bara köra på inkommande 16amp säkringarna? Då missar jag iof jordfelsbrytaren i byggcentralen...
Sätt dit en riktig central och gör en riktig installation. En förmonterad central med JFB kan du hitta på nätet för under 1000:- texhttps://www.elbutik.se/product.html/rogy-formonterad-normcentral-12-moduler?category_id=1870
Men det finns ännu billigare om du orkar leta.
Men det finns ännu billigare om du orkar leta.
Som sagt, sätt en riktig central istället för uttaget. Det borde redan idag vara skyddat av JFB, om det inte är det så är det desto större anledning att få dit en central med JFB.
Normala belysningsgrupper och allmänuttag säkras vanligen 10 A så det är lämpligt att göra även här.
Att göra detta korrekt är inte särskilt mycket svårare än att koppla skarvsladdar från en byggcentral och det blir betydligt bättre. Jag är övertygad om att du är kapabel att vara tillräckligt noga för att det ska bli bra och säkert.
Din elpatron ansluter du som sagt bäst via ett CEE216 eller fast. Den kan gärna ha en egen grupp.
Hade jag ersatt en CEE416 med central så hade jag satt uttaget direkt under centralen för att ändå ha tillgång till trefas. Om det är korrekt avsäkrat i matande ände så behöver du inga säkringar för uttaget utan kan sätta den direkt på JFBs utgångssida. Om du använder Hager QC kan du sätta matningen till uttaget på skruvarna och matningen till gruppsäkringarna på fasskena.
Mitt råd är att lägga någon tusenlapp extra på att få bra grejer om det inte är så att budgeten är extremt begränsad. Om den är det bör du kanske fundera på hur mycket du lägger på bryggandet
För övrigt kan jag väl tillägga att sex gamla dubbla lysrörsarmaturer sannolikt är en rätt elak last som bör ligga över kontaktor och inte en vanlig brytare. Den kan med fördel också klämmas in i centralen.
Normala belysningsgrupper och allmänuttag säkras vanligen 10 A så det är lämpligt att göra även här.
Att göra detta korrekt är inte särskilt mycket svårare än att koppla skarvsladdar från en byggcentral och det blir betydligt bättre. Jag är övertygad om att du är kapabel att vara tillräckligt noga för att det ska bli bra och säkert.
Din elpatron ansluter du som sagt bäst via ett CEE216 eller fast. Den kan gärna ha en egen grupp.
Hade jag ersatt en CEE416 med central så hade jag satt uttaget direkt under centralen för att ändå ha tillgång till trefas. Om det är korrekt avsäkrat i matande ände så behöver du inga säkringar för uttaget utan kan sätta den direkt på JFBs utgångssida. Om du använder Hager QC kan du sätta matningen till uttaget på skruvarna och matningen till gruppsäkringarna på fasskena.
Mitt råd är att lägga någon tusenlapp extra på att få bra grejer om det inte är så att budgeten är extremt begränsad. Om den är det bör du kanske fundera på hur mycket du lägger på bryggandet
För övrigt kan jag väl tillägga att sex gamla dubbla lysrörsarmaturer sannolikt är en rätt elak last som bör ligga över kontaktor och inte en vanlig brytare. Den kan med fördel också klämmas in i centralen.
Ok ja jag får väl beställa en riktig central, köper en modell som jag kan använda till den ev lgh som blir där i framtiden så är det inte "bortkastade" pengar.
Misstänkte ju att det skulle bli så om jag frågade... men det ska vara säkert.
Rota i en elcentral har jag inte gjort och ska nog inte börja nu så det får bli ett elektrikerjobb. Får förbereda så mycket jag kan.
Ska även kolla med kontaktor till lysrören, det får han avgöra.
Men då drar jag iaf 2.5m2 till cee216 och vanlig 1.5m2 till resterande uttag.
Då kan jag ju dela upp lite bättre och få fler grupper och på fler ställen
Misstänkte ju att det skulle bli så om jag frågade... men det ska vara säkert.
Rota i en elcentral har jag inte gjort och ska nog inte börja nu så det får bli ett elektrikerjobb. Får förbereda så mycket jag kan.
Ska även kolla med kontaktor till lysrören, det får han avgöra.
Men då drar jag iaf 2.5m2 till cee216 och vanlig 1.5m2 till resterande uttag.
Då kan jag ju dela upp lite bättre och få fler grupper och på fler ställen
Tänk på bara att stämma av med elektrikern om du ska dra saker själv. Det är inte säkert att hen är ok med det.
En tänkbar mellanväg kan vara att du förbereder så mycket som möjligt, ser till att det är undanplockat och ev också borrar och pluggar fästhål om det är betong. Då går det snabbare för elis att dra.
Under tiden kan väl du roa dig med att bygga in din temperaturkontroller i en lämplig låda och göra klart eldelen där. Det kräver nämligen ingen behörighet (men se till att det blir välgjort, förstås).
En tänkbar mellanväg kan vara att du förbereder så mycket som möjligt, ser till att det är undanplockat och ev också borrar och pluggar fästhål om det är betong. Då går det snabbare för elis att dra.
Under tiden kan väl du roa dig med att bygga in din temperaturkontroller i en lämplig låda och göra klart eldelen där. Det kräver nämligen ingen behörighet (men se till att det blir välgjort, förstås).