swemax skrev:
Tror att det är detta gifen menar [länk]
Precis en sådan jag menade, funkar Perfa på tak och vägg om man har en sugare som har lite drag i

Borrar du i tak är ett bra sätt att ta av sig skyddsglasögonen, då hamnar allt damm nämligen automatiskt i ögonen;)

PHL, har du utvärderat din dyra plastbit än? Jag behöver en borrhammare, men jag skulle vilja veta om jag behöver köpa med inbyggt dammsug eller om denna variant är accepterbar.

Jodå, den har använts och används mycket! I princip finns det väl två mindre nackdelar med den som jag ser det:

1) Dammet som sugs upp virvlar uppenbarligen runt lite under "kåpan" vilket gör att man ibland kan ana en siluett i damm på ytan där utsugsprylen suttit. Går ju givetvis att borsta eller dammsuga bort. Skulle dock aldrig sätta den i ett nymålat tak eftersom jag är rädd att lite damm skulle vara kvar vilket är svårt att få bort från matt takfärg.

2) Festools D27-slang sitter helt OK i munstycket men ändå inte helt perfekt. Har hänt att slangen trillat ur munstycket när det suttit fastsuget i taket vilket gör att allt trillar ner. Inte något större problem som jag ser det.

Hur som helst, prylen är värd 179kr och fyller oftast sin funktion.

Tack för info! Nu till den kritiska frågan: Om du stod borrhammarlös, skulle du gå på en med inbyggt dammsug (exvis gbh 2-23 rea som torde motsvara din makita) eller köra på plastbit+valfri borrhammare?

Jag skulle nog gått på en borrhammare med inbyggt dammsug förutsatt att det går att ta loss från maskinen i fall det skulle vara i vägen.

phl skrev:
Jag skulle nog gått på en borrhammare med inbyggt dammsug förutsatt att det går att ta loss från maskinen i fall det skulle vara i vägen.
Check. Jag är sugen på att köpa en begagnad Hilti med dammsug, det känns som man får rejält för pengarna då.

För övrigt ville Flinks järn i Lindhagen ha över 300 för den där plastbiten, kändes lite brant. Men det var en väldigt trevlig försäljade som lyssnade på mina behov, och sa "det finns ju en billig lösning" innan han gick och visade mig nämnda plastbit. Han undrade också om jag verkligen behövde en blå Bosch, det kanske räcker med en grön sa han :) Antagligen sant i någon mening, men den själsfrid jag får av att veta att jag har bra grejer har inte tagits med i den kalkylen. Hur som helst, kudos till honom för att inte försöka sälja på mig i onödan. Lite dålig läsning av sin kund dock...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.