Hej!

Vi har köpt boken "Villabygget" och nu är vi lite konfunderade. Det nämns både utsättning och utstakning, i olika sammanhang. Är detta samma sak, eller?  :-?

 
Jo de ska väl vara desamma.
 
Ja, det är två ord som i stort sett betyder samma sak.

Dock har de lite olika innebörd.
Utsättning är något man gör med profiler för att kunna placera en byggnad på rätt plats i höjdled och plan.
Utstakning är något man gör med pinnar för att markera konturen (oftast av tomter) men dessa anger ju bara ett läge i plan och inte i höjdled.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.