Jag grävde upp kanske 10 kvm med kirskål förra året. Grävde upp jord till ca 30 cm djup. La jorden i en skottkärra. Inte för mkt i taget. Använde trädgårdshanskar och gick igenom jorden successivt och rensade helt enkelt ut alla rötter och blad jag hittade. Minns inte exakt men tror jag slängde en 6-8 svarta sopsäckar med denna skit! Hemska hemska växter. Rotverken var helt galet långa. La säker 40 h arbete på detta. Nu har jag sett små små skott lite här och där efter detta men då har jag varit där o h plockat bladen så fort jag sett dem. Så om må verkligen vill så går det att utrota dem utan round up. Men I en häck går de såklart inte att gräva upp rötterna. Så kör roundup eller lev med kirskålen...

Edit till mitt inlägg ovan. Kollade igenom lite anteckingar och måste revidera antalet svarta sopsäckar! Det blev 12 st fulla... Alltså en riktigt sjuk växt, den där kirskål!

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Satsuki
tobbbias skrev:
Edit till mitt inlägg ovan. Kollade igenom lite anteckingar och måste revidera antalet svarta sopsäckar! Det blev 12 st fulla... Alltså en riktigt sjuk växt, den där kirskål!
Jag gjorde något liknande för två somrar sedan - grävde upp två rabatter, ner till ca 30 cm djup, och silade/sållade jorden. Alla rötter åkte i sopsäck till soptippen.
Sedan markduk i botten och återfyllde med den sållade jorden, ny jord och hästskit.
Några enstaka kirskålsplantor (5 st) har dykt upp, den senaste i helgdn, men jag håller jorden lucker så det är lätt att dra upp dem.

Grävde också upp marken längs planket in till grannen och sorterade ut så mycket rötter jag kunde. Har märkt att om man håller jorden lucker och andra växter till ett minimum (så de inte har något att gömma sig i), går det ganska lätt att ha koll och gräva upp alla nya plantor och då minskar mängden snabbt.

Problemet nu är häcken, där har kirskålen massor av gömställen som gör den svårare att komma åt.

En granne har framgångsrikt lyckats kväva kirskål med Vintergröna - någon som testat????

• Gilla
Phasio och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte testat eftersom jag är så lyckligt lottad att jag inte har kirskål i trädgården. Men såhär tänker jag; en växt som kan konkurrera ut kirskål är ännu tuffare. Som att byta ut ett bekymmer mot en ännu vassare fiende. Vintergrönan håller sig inte på sin plats heller och när det blir trångt klättrar den uppåt om det finns något att klättra på.

Jo, men den är nog lättare att hålla i schack. Kirskål sprider sig på ett helt osannolikt sätt. De flesta andra ogräs kan man relativt enkelt dra upp, och så tar det ett tag innan man behöver rensa igen. Har du kirskål så får du inom några dagar en heltäckande matta av växter. Drar du bara upp allt du ser, så har du en ny lika täckande matta inom en vecka.

Skall du rensa ordentligt, så får du gräva bort all jord ner till 30 - 50 cm djup och manuellt ta bort varenda stump rot du ser. Efter det så kommer det iallafall att växa upp nya plantor inom några dagar, men då har man en sportslig chans att rensa, man får då gräva igen 20 - 30 cm runt varje planta som sticker upp, och rensa rotstumpar. Efter en sommar med det så är problemet mindre, men man får räkna med att hålla efter med djup grävning 4 -5 gånger per sommar i 2 - 3 år. Det blir dock mindre för varje gång om man gör det rätt. Råkar man missa, så de får växa ostörda i någon månad, under en semesterresa, då är det bara att börja om igen.

Så där kan man hålla på om det är 5 - 10 kvm som "infekterats", men det är helt ogörligt på större ytor.

Redigerat:
Satsuki
hempularen skrev:
Jo, men den är nog lättare att hålla i schack. Kirskål sprider sig på ett helt osannolikt sätt. De flesta andra ogräs kan man relativt enkelt dra upp, och så tar det ett tag innan man behöver rensa igen. Har du kirskål så får du inom några dagar en heltäckande matta av växter. Drar du bara upp allt du ser, så har du en ny lika täckande matta inom en vecka.

Skall du rensa ordentligt, så får du gräva bort all jord ner till 30 - 50 cm djup och manuellt ta bort varenda stump rot du ser. Efter det så kommer det iallafall att växa upp nya plantor inom några dagar, men då har man en sportslig chans att rensa, man får då gräva igen 20 - 30 cm runt varje planta som sticker upp, och rensa rotstumpar. Efter en sommar med det så är problemet mindre, men man får räkna med att hålla efter med djup grävning 4 -5 gånger per sommar i 2 - 3 år. Det blir dock mindre för varje gång om man gör det rätt. Råkar man missa, så de får växa ostörda i någon månad, under en semesterresa, då är det bara att börja om igen.

Så där kan man hålla på om det är 5 - 10 kvm som "infekterats", men det är helt ogörligt på större ytor.
Tur att vi bara har 600 kvm tomt och det står hus, garage etc på den ytan :)

Egentligen är det inte jättestora ytor det handlar om, därför jag ger mig på det. Där jag bekämpade i förrfjol och fjol är det avsevärt mycket bättre nu, men jag har också stenkoll och gräver upp alla skott jag ser, inkl rötterna.....

Vintergröna ÄR lättare att hantera, för den sprider sig ffa ovan mark där man ser den. Kirskål kan sprida med frö, men ffa sprider den via sina rotsystem och rötterna kan vara var som helst utan att man ser dem.

Bästa sättet att bli av med kirskål är att klippa regelbundet, de klarar inte att växa i gräsmattan tex, men hur kul är en trädgård med bara gräs :(

BirgitS
KristinaRT skrev:
En granne har framgångsrikt lyckats kväva kirskål med Vintergröna - någon som testat????
Den vintergröna jag sett hos andra har varit rätt gles, så att maskrosor har frösått sig mitt i, så man måste nog ha en riktigt bra miljö för vintergröna om det ska kunna konkurrera ut befintligt rotogräs.

Satsuki
BirgitS skrev:
Den vintergröna jag sett hos andra har varit rätt gles, så att maskrosor har frösått sig mitt i, så man måste nog ha en riktigt bra miljö för vintergröna om det ska kunna konkurrera ut befintligt rotogräs.
Inte för torrt väl, och gärna halvskugga? Frågan är om det är för skuggigt i spirea häcken eller om det kan fungera. Vi har Vintergröna i en skog i närheten och den är så tät att inget annat växer på marken, så om jag kan replikera det i min häck kanske det går?

BirgitS
Den trivs på alla slags jordar, bara den är någorlunda väldränerad och humusrik och inte alltför torr.

Blommar bäst i lätt halvskugga, även i något soliga lägen, bara det inte blir för gassigt. De gröna bladen täcker bra även i djupare skugga.
http://www.odla.nu/inspiration/vintergrona

Jag har tagit bort min kirskål och parkslide genom att lägga ut tidningar (3-5cm), riktig markduk och sedan singel ovanpå.
Detta är nog det enda sättet om man inte vill greja i trädgården under hela sommartiden.

MCPA 750 fungerar, tar även maskrosorna. Skadar inte häcken (syren i mitt fall) eller gräset. Sprutar en gång på våren och en gång under sommaren.

Utrota kirskål? :confused: :eek: :D :wow: Ahahahahahahahah! Utan gift också? Bra tänkt iofs, gift inte bra. Vem fan förgiftar sin närmiljö med avsikt. Galningar! Idioter!Allvarligt det kanske (obs kanske) lyckas med enorm insats men ärligt talat har du mer än några dussin kvadratmeter trädgård att sköta om så finns det bättre saker att lägga alla dessa timmar på. Vad sägs om att anlägga en köksträdgård och odla på. Går nog jämt upp i arbetsinsats.

Redigerat:
  • Gilla
jonas91
  • Laddar…
Som sagt, inne i en häck rensar man inte bort kirskål. Använd RoundUp men pensla på det med en mycket mjuk pensel. Det är väldigt lätt att ta kål på andra växter om man sprutar. Upprepa! Jag har lyckats sanera en häck på det sättet. Kirskål står emot bättre än många andra ogräs men kroknar till slut. Jag använde 1 del konc RU och 1 del vatten.

Satsuki
per s skrev:
Som sagt, inne i en häck rensar man inte bort kirskål. Använd RoundUp men pensla på det med en mycket mjuk pensel. Det är väldigt lätt att ta kål på andra växter om man sprutar. Upprepa! Jag har lyckats sanera en häck på det sättet. Kirskål står emot bättre än många andra ogräs men kroknar till slut. Jag använde 1 del konc RU och 1 del vatten.

Penslade du på alla blad du såg, eller bara på vissa?
Tänker att det är svårt att definiera vad som är "en" planta när alla rötter hänger samman, och då kanske det räcker om man kommer åt att pensla 75% av bladen (häcken är tät på sina ställen).....

Jag penslar på allt jag kommer åt. Kirskål behöver en rejäl dos där andra bara dör direkt. Antagligen för sitt omfattande rotsystem. RoundUp är ju omdiskuterat om det ska förbjudas. Bönder vräker ut tonvis på åkrar och det kan ju diskuteras men till det här tycker jag att det är legitimt. När jag sågar ner sly penslar jag stubben och slipper därmed nya skott:)

• Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.