P
Klassiskt ämne... men jag hittar mest info om att lägga täckbark i rabatter för att minska återväxten av ogräs.

Mitt problem är att jag har en slänt, ca 50 kvm (ca 5x10 m), som är proppfull av invasiva växter: lupin, mahonia, praktlysing, åkerfräken, ängsfräken m.m + ett flertal sorters gräs. Så jag tänker (tror) att det är endast heltäckning under några år som kan hjälpa mig. Någon som har erfarenhet av täckning under så pass lång tid som kan tipsa om uv-beständigt material som är tillräckligt tjockt för att hålla ute ljus under tre säsonger? Jag kan lägga dubbla lager om det behövs, men jag har svårt att orientera mig i utbudet. Hittar mest markduk att lägga under plattor och motsvarande.

Har hittat Plansilofolie, svart/vit. Kan det vara lämpligt? https://www.bole.se/plansilofolie-zill-inkl-miljoavgift-svart-vit

Det sägs att gräs tål att klippas hela tiden men ogräs tvinar bort så fram med gräsklipparen.
Protte

P
prototypen prototypen skrev:
Det sägs att gräs tål att klippas hela tiden men ogräs tvinar bort så fram med gräsklipparen.
Protte
Tack för tipset, men det är inte aktuellt. Ska inte vara gräs där i framtiden.

Klippningen tar fortfarande död på ogräset även om du inte ska ha gräs där i framtiden. Det finns inga permanenta lösningar i naturen. Att täcka över för att ta död på det som växer nu betyder inte att det inte kommer tillbaka. Jag skulle klipp eller gjort det som bliva skall redan nu. Har du tänkt att odla kan du fräsa upp ytan och sätta potatis under några år, då är man ändå där och bökar bort ogräs.

Men ska du täcka över så funkar vanlig UV-beständig presenning, led bara bort vattnet så det inte hamnar fel.

P
H Huzzbutt skrev:
Klippningen tar fortfarande död på ogräset även om du inte ska ha gräs där i framtiden. Det finns inga permanenta lösningar i naturen. Att täcka över för att ta död på det som växer nu betyder inte att det inte kommer tillbaka. Jag skulle klipp eller gjort det som bliva skall redan nu. Har du tänkt att odla kan du fräsa upp ytan och sätta potatis under några år, då är man ändå där och bökar bort ogräs.

Men ska du täcka över så funkar vanlig UV-beständig presenning, led bara bort vattnet så det inte hamnar fel.
Jag är inställd på att det inte är permanent, men det borde minska betydligt. Tänker att det är mindre jobb att lägga en presenning än att hålla på att klippa? Det räcker väl knappast med en säsongs klippning för att ta bort, framförallt inte fräkenväxterna utan då måste jag ändå hålla på att klippa regelbundet + att jag får jobbet att ta bor det vanliga gräset så småningom. Eller?

Om du googlar glyfosat på ebay, spruta en gång, ha på dig regnkläder och handskar. Dina växter blir på någon vecka gula, sedan växer det inte något där tills nästa år, eller kanske året därpå. Jorden blir stendöd.

P
I InsidersUnited skrev:
Om du googlar glyfosat på ebay, spruta en gång, ha på dig regnkläder och handskar. Dina växter blir på någon vecka gula, sedan växer det inte något där tills nästa år, eller kanske året därpå. Jorden blir stendöd.
Tack för tipset, men jag vill inte bespruta.

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Det är inte vackert men för långvarig täckning tror jag att du ska satsa på en riktigt tung pvc pressening.

Åkerfräken är erkänt svårt att bli av med. Rotsystemet är så djupt att det inte svarar på kemisk bekämpning. Ska du täcka bort den så måste du få med hela beståndet annars växer det snabbt in igen.

P
H Harmagedon skrev:
Det är inte vackert men för långvarig täckning tror jag att du ska satsa på en riktigt tung pvc pressening.

Åkerfräken är erkänt svårt att bli av med. Rotsystemet är så djupt att det inte svarar på kemisk bekämpning. Ska du täcka bort den så måste du få med hela beståndet annars växer det snabbt in igen.
Tack, jag tänker också att det framförallt är fräkenväxterna som är det stora problemet. Jag har kollat lite på presenning, men hittar inte rätt. De jag har tittat på tål UV-ljus dåligt och jag tänker att det ska ligga över tre säsonger. Även svårt att hitta rätt mått – vid överlappning blir det svårt att få det absolut ljustätt. Folien som jag nämnt i mitt inlägg är för jordbruk och har många olika mått. Den är svart neråt och släpper inte igenom ljus och vit uppåt för att reflektera bort solvärmen så mycket som möjlig. Den är 150 µm så dubbel bör den hålla över tid och hålla ute ljus från ogräset. Håller med om att det inte är så vackert, men det är det inte nu heller. Tänker att jag kan lägga breda bräder längs kanterna som jag tynger ner med takpannor (plus kanske en och annan takpanna spridda över ytan.

Jag är fortfarande inne på att klippa, robotklippare är väl en möjlighet. Det finns de som klarar branta slänter.

Protte

P
prototypen prototypen skrev:
Jag är fortfarande inne på att klippa, robotklippare är väl en möjlighet. Det finns de som klarar branta slänter.

Protte
Och hur ska jag bli av med den gräsmatta som bildas? Sen kan jag tycka att robotgräsklippare är ett lite väl dyrt alternativ. Och fräkenväxterna?

I InsidersUnited skrev:
Då glyfosat tas upp av växternas blad så är det bara dom växter som är ovan jord som dör.
Det dödar inte det som inte har kommit upp ännu och jorden blir inte död.

Glyfosat använder sig av växternas eget transportsystem och sprider sig i hela växten så den dör. Det du beskriver är kontaktverkande medel som lägger sig enbart på ytan t.ex. ogräsättika.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Mats-S
P pimage skrev:
Mitt problem är att jag har en slänt, ca 50 kvm (ca 5x10 m), som är proppfull av invasiva växter: lupin, mahonia, praktlysing, åkerfräken, ängsfräken m.m + ett flertal sorters gräs.
Glyfosat fungerar utmärkt, upprepa behandlingen för att 100.00% ska dö. Och var inte för ivrig, det tar typ 2 veckor innan du ser resultatet :-)

ebay.de har glyfosat, säljs inom EU så inga problem med tullen :) Köp inte från UK, då blir tullen nyfiken ;-)

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
P pimage skrev:
Klassiskt ämne... men jag hittar mest info om att lägga täckbark i rabatter för att minska återväxten av ogräs.

Mitt problem är att jag har en slänt, ca 50 kvm (ca 5x10 m), som är proppfull av invasiva växter: lupin, mahonia, praktlysing, åkerfräken, ängsfräken m.m + ett flertal sorters gräs. Så jag tänker (tror) att det är endast heltäckning under några år som kan hjälpa mig. Någon som har erfarenhet av täckning under så pass lång tid som kan tipsa om uv-beständigt material som är tillräckligt tjockt för att hålla ute ljus under tre säsonger? Jag kan lägga dubbla lager om det behövs, men jag har svårt att orientera mig i utbudet. Hittar mest markduk att lägga under plattor och motsvarande.

Har hittat Plansilofolie, svart/vit. Kan det vara lämpligt? [länk]
Ta salt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.