996 läst ·
12 svar
996 läst
12 svar
Utrota hästmyror
Hur fan kan man utrota dessa myror??
Dom gick in i vårt hus i fjol, fick bort dom.
Hittade ett huvudbo i en tall, tömde gift för ett par tusen.
Borrade hål i trädet och fyllde med gift.
Sen blåste vinden ner trädet och då forsatta jag utrotningen.
Dom har vandrat runt och letat ny plats och jag har följt efter.
Hela -24 höll jag på.
Nu -25 har dom gått in i en ny tall som ej är vår och vi vill gärna ha kvar den tallen om det går.
Jag är där och häller och häller gift, både som utvattning och i pulverform.
Men dom jävla asen ger sig inte.
Problemet är att dom hela tiden söker sig in på tomten och till vårt hus.
Hade en skadedjur firma här men fick bara till svar att gå ut i skogen och leta upp boet.
Någon som har bra tips eller är det att tända eld på alltihop??
Hela -24 höll jag på.
Nu -25 har dom gått in i en ny tall som ej är vår och vi vill gärna ha kvar den tallen om det går.
Hade en skadedjur firma här men fick bara till svar att gå ut i skogen och leta upp boet.
Förstår känslan, har just själv motat bort mina för tillfället men räknar med att de kommer tillbaka nästa år. Det som har funkat för mig är myrr spray som jag sprayat med på socklarna inne och därefter lagt ut myrr medel flex på utsidan av huset där jag sett de gå in. Det tillsammans med att följa dom till boet och mörda dom jag ser har hållit dom lugna.
håll i håll ut!
håll i håll ut!
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Måste tyvärr hålla med. Det som står på förpackningarna av Myrr i de olika varianterna Flex etc stämmer inte alls, de knaprar i sig av vad det nu är men det blir absolut noll effekt på aktiviteten även efter flera veckor. Det står att det ska utrota hela boet men nix så sker uppenbarligen inte. Testat alla Myrr-varianterna. Även testat Neudorf myrdosor med denna blåa vätskesubstans, de käkar upp det på någon dag men noll effekt på aktiviteten. Matat på med mer när det tar slut men fortsatt noll effekt. Även testat detta MyrNix, någon slags puder av fossila kalcifierade organismer (diatomit) men det hade - guess what... - absolut noll effekt. Men sägs vara miljövänligt, alltid något.C cpalm skrev:
Kanske bara att inse att allt vad som är köpbart för privatpersoner i form av bekämpningsmedel är helt verkningslösa preparat. Snudd på bedrägeri detta.
Redigerat:
Japp, har gjort en liten kraftsamling och snart lagt på myrmedel för 1000 spänn på en myrstack nu (vanliga stackmyror).H Harald Blåtumme skrev:
Funderar på att reklamera alltsammans om det inte hjälper, vilket det än så länge inte gjort.
Myrr flex (acetamiprid) verkar inte funka alls. Myrr D (deltamitrin) ger märkbar effekt där man behandlar, men myrorna omlokaliserar.
Med det sagt bekämpade vi efter många års försök (ink. Anticimex som lade Maxforce Quantum gel och dosor (imidakloprid?)) till slut mycket framgångsrikt ett bo med små svartmyror inne i huset med Neudorff Myr Effekt (spinosad), men den finns bara i dosa.
Redigerat:
Vi fick bukt på en armé av svartmyror på samma sätt, tog ca en månad från att vi la ut 6st dosor runt kåken plus 2 inne.C cpalm skrev:
Jag har nog testat allt gift mot myror och husmorskurer.
Myr effekt funkar ju bra, på dom man vattnar det på.
Men drottningen sitter ju skyddad i trädet.
Och jag kan ju inte fälla och fälla någon annans träd, blir nog inga träd kvar i skogen.
Är det något speciellt dom älskar att äta som man kan spetsa med gift?
Eller ska man kolla efter gift utomlands?
Myr effekt funkar ju bra, på dom man vattnar det på.
Men drottningen sitter ju skyddad i trädet.
Och jag kan ju inte fälla och fälla någon annans träd, blir nog inga träd kvar i skogen.
Är det något speciellt dom älskar att äta som man kan spetsa med gift?
Eller ska man kolla efter gift utomlands?
Har för några år sedan råkat ut för Hästmyror. Det tog tre veckors oavbruten kamp att få bort dom. Du måste transportera bort allt virke, hela trädet, nedblåst virke- allt + roten. Även nya trädet som dom flyttat till. Observera att dom gillar röta + fukt, och även finns under jorden i trädelar. Bygger gångar, samt förmultnar trä på egen hand. Får du inte bort allt under jord så vinner dom över dig.Kluven skrev:
Hur fan kan man utrota dessa myror??
Hela -24 höll jag på.
Antagligen så finns drottningen ( eller vad hon heter) under jord eller långt inne i stammen.
Fun Light tar dom till frukost, och blir bara starkare, så detta är ett rykte bara. Det finns gift i handeln. Jag är emot detta men var tvungen till slut. Sök på "hästmyra + gift eller bekämpa".
Börja elda direkt! By the way så har du antagligen fel gift. ( Det finns!)
Tips: Börja nu, vänta inte
Vi har haft hästmyror till och från i stugan.
Har alltid försvunnit med lite myrr runt grunden och myrdosa inne.
Nu vet jag inte, det var nått år sen sist.
Är det nyligen i innehållet ändrats i myrr? Alltid tyckt det vita pulvret varit utmärkt utrotningsmedel.
Men vem vet kanske myrorna bara lokaliserat sig bort från oss?
Har myrorna utvecklat resistens efter all tid användning och man måste komma på nå nytt?
Har alltid försvunnit med lite myrr runt grunden och myrdosa inne.
Nu vet jag inte, det var nått år sen sist.
Är det nyligen i innehållet ändrats i myrr? Alltid tyckt det vita pulvret varit utmärkt utrotningsmedel.
Men vem vet kanske myrorna bara lokaliserat sig bort från oss?
Har myrorna utvecklat resistens efter all tid användning och man måste komma på nå nytt?
Poängen med bete att de skall ha gott om tid på sig att bjuda sina kompisar på godsakerna innan de stryker med, så att man blir av med hela boet. Den effekten skiner dock alltsom oftast med sin frånvaro med dagens preparat.Kluven skrev:
Observera att Myr Effekt finns i två varianter med helt olika aktiva substanser - plåtdosorna (spinosad) och övriga produkter (loxiran).
Vet inte riktigt när det ändrats, men det är helt olika versamma substanser i gamla och nya burkar. Antagligen leker de katt och råtta med EU:s kemikalieförordningar.T TheGame skrev:
Klicka här för att svara