Jag bor i ett 20-talshus med vattenburet radiatorsystem.
Huset värms idag med luft-vattenvärmepump.
Radiatorsystemet är dock ett högtempsystem så eltillskottet används redan vid några få minusgrader.
Jag funderar på att öka på radiatoreffekten för att få ner framledningstemperaturen.
Jag kan, utan att det ser konstigt ut, byta ut radiatorerna och öka på effekten med iaf 50%. Ordentliga sektionsradiatorer kommer användas.

Frågan då...
Är det värt det?
Finns det någon lathund eller enkel beräkningsmodell som talar om vad en given ökning av radiatoreffekten skulle ge för sänkning av framledningstemperaturen?
 
Det går att räkna ut vilken effekt dom ger i dag vid en viss framledningstemp och jämföra med vilken framledningstemp moderna radiatorer behöver för att ge samma effekt.
Är alla radiatorer lika dåliga? I bland kan det räcka att byta nån eller några enstaka av dom minst gynnade radiatorerna för att komma ner under brytgränsen för eltillskott.
 
Sedan får man ju räkna på om värmepumpen ändå orkar med trots lägre framledning.
Hur är det med isoleringen på 20-talshuset.

Protte
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.