2 044 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Utnyttja hustillverkarna
Hej!
Jag och min familj är alldeles i början av vår husbyggarprocess och funderar lite över hur mycket man kan utnyttja hustillverkarna innan de börjar ta betalt. Kan man få dem att rita/skissa på "vårt" hus utan att de tar betalt för det? Kan man få kalkyler/ritningar med mera?
Jag och min familj är alldeles i början av vår husbyggarprocess och funderar lite över hur mycket man kan utnyttja hustillverkarna innan de börjar ta betalt. Kan man få dem att rita/skissa på "vårt" hus utan att de tar betalt för det? Kan man få kalkyler/ritningar med mera?
Kalkyler och ritningar på deras kataloghus kan du nog alltid räkna med att få. Har du egna ideer så tar vissa fram ritningar/skisser utan att du ens behöver be om det (Sjödalshus och Kvalitetshus gjorde det åt oss) medans andra är lite mer ovilliga. Underlaget vi fick från Kvalitetshus hade faktist räckt till att söka bygglov på.
Om ni funderar på ett lite mer udda bygge så är det möjligt att många hustillverkare ger er kalla handen.
Om ni funderar på ett lite mer udda bygge så är det möjligt att många hustillverkare ger er kalla handen.
Vi ritade huset själva och priset för att ta fram bygglovsritningar och konstruktionsritningar ingick i priset.
Alla ändringar vi gjorde (som var väldigt många!) allteftersom vi kom på nya lösningar ingick i priset.
Det är ett väldigt bra sätt att bygga "arkitektritad", att använda hustillverkarens arkitekter.
Alla ändringar vi gjorde (som var väldigt många!) allteftersom vi kom på nya lösningar ingick i priset.
Det är ett väldigt bra sätt att bygga "arkitektritad", att använda hustillverkarens arkitekter.
Klicka här för att svara