SueCia skrev:
Är elektriker och har jobbat som det i 8 år. Jag vet exakt vad som gäller, och enligt elsäkerhetsverket är det _INTE_ lämpligt att göra om en 1fasgrupp till 3fasgrupp i en privatbostad. Att det ej är lämpligt betyder inte att det är förbjudet.
Har du någon referens? Om ESV menar allvar med detta borde de gå ut med information, men hittar 0 på deras sida.

S
Han som håller i våran elsäkerhetsutbildning varje år. Det är olämpligt i bostad eftersom folk ofta hempular. Och det kan gå väldigt fel väldigt fort om man öppnar nollan i en delad 3fasgrupp.

Ok, tack. Intressant att ESV officiellt blundar för det faktum att folk grejar hemma, men försöker lägga över ansvaret på elinstallatörerna att tänka på detta. Undrar hur ansvaret kommer se ut ifall det händer en olycka när en hempulare rotar i en dosa där han inte får vara.

Det är väl just därför som man brukar säga att uppdelningen skall ske i en separat dosa. Så att det bara finns en fas i en dosa med enfasuttag. Då minskar man risken att en okunnig hempulare gör ingrepp i en dosa med bara en av flera faser brutna, eller bryter en nolla som betjänar fler spänningssatta faser.

Visserligen finns ju alltid risken att en okunnig ger sig in i dosan där uppdelningen sker. Men då har vi alltså en "installatör/h-pulare" som dels inte begriper sig på 3 fas, dels inte begriper att hålla sig borta från det man inte begriper. Och den personen kan ju lika gärna göra samma misstag i en spisdosa, eller annan trefas installation i huset. Dvs. anläggningen med en uppdelning i dosa, blir inte farligare än andra anläggningar med trefas.

• Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ok, tack. Intressant att ESV officiellt blundar för det faktum att folk grejar hemma, men försöker lägga över ansvaret på elinstallatörerna att tänka på detta. Undrar hur ansvaret kommer se ut ifall det händer en olycka när en hempulare rotar i en dosa där han inte får vara.
Varför ska ESV anta att folk hempular när det inte är lagligt mer än vissa grejer som kräver en viss kunskap. Då kan installationer bli dyrare att göra om man ska tänka "här kommer det säkert komma en hempulare och fingra, bäst att göra det idiotsäkert" då kommer det bli ännu fler hempulare om man måste göra installationen dyrare än vad Den är idag

Njaa. Är det inte så att ESV vill att det bara finns en fas i en dosa med ett uttag eller brytare. Dessa får ju bytas av en lekman, men man anser inte att lekmannen kan förstå trefas. Därmed så kan det bli farligt om ex. en trefasgrupp delas upp direkt i en apparatdosa där det sitter ett uttag som får bytas av en lekman. Ännu farligare blir det då om nollan tom. skarvas vidare på uttaget till nästa uttag som kanse drivs av en annan fas.

Det är ju inte helt orimligt. Pelle hempulare har kanske mha. Elsäkerhetsverkets instruktions broschyr med framgång bytt 5 uttag hemma. och så dyker det upp ett till där det går några "konstiga" trådar vidare i botten på dosan. Och så får han en stöt när han skruvar loss nollan från uttaget.

Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Njaa. Är det inte så att ESV vill att det bara finns en fas i en dosa med ett uttag eller brytare. Dessa får ju bytas av en lekman, men man anser inte att lekmannen kan förstå trefas. Därmed så kan det bli farligt om ex. en trefasgrupp delas upp direkt i en apparatdosa där det sitter ett uttag som får bytas av en lekman. Ännu farligare blir det då om nollan tom. skarvas vidare på uttaget till nästa uttag som kanse drivs av en annan fas.

Det är ju inte helt orimligt. Pelle hempulare har kanske mha. Elsäkerhetsverkets instruktions broschyr med framgång bytt 5 uttag hemma. och så dyker det upp ett till där det går några "konstiga" trådar vidare i botten på dosan. Och så får han en stör när han skruvar loss nollan från uttaget.
Då är det varken uppmärkt rätt i centralen eller inte en trefassäkring och då ska det inte va kopplats så öht

Fast jag kan ändå förstå att man omvandlar en 1-fasgrupp till en 3-fas då man kan troligen kan utnyttja befintlig kanalisation. Risken borde väl dessutom vara mindre i normcentraler där man kan installera en säkring som bryter alla tre faser. Det är ju inte möjligt i en diazedcentral där märkningen blir viktigare (och kanske uppdelningen i en separat dosa)?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
S
Lekmannen slarvar ofta med att läsa märkningar tyvärr. Att den ska föregås av 3polig säkring är för mig en självklarhet. Men vad jag förstått är det inget krav enligt installationsreglerna

Uppmärkt rätt i centralen kan det väl ändå vara. Frågan är om Pelle hempulare förstår vad som står på märkningen, "grupp? vad är det".

SueCia skrev:
Är elektriker och har jobbat som det i 8 år. Jag vet exakt vad som gäller, och enligt elsäkerhetsverket är det _INTE_ lämpligt att göra om en 1fasgrupp till 3fasgrupp i en privatbostad. Att det ej är lämpligt betyder inte att det är förbjudet.

Kan du inte säga mig varför det skulle vara fel på att köra köksbänksuttagen, allmänuttag i kök och belysningen i kök på samma grupp? Det är mängder med kök som kör så utan några som helst problem.

Vid en nyinstallation hade jag dragit egen matning till micron och köksbänken, men vid befintligt kök står jag fast vid att det är en fullt duglig lösning utan att man måste in med riskfyllda lösningar.
Jag är också elektriker och har jobbat som det i (snart) 6 år. Jag vet också vad som gäller och medger att trefasgrupper med enfaslaster är en nödlösning, men det går inte att komma ifrån att det är en väldigt vanlig lösning vid renoveringar. Fast det gäller att tänka till när man gör installationen och även märka upp tydligt vid elcentral och gruppförteckning.

Absolut funkar det, men det gäller att tänka på sina vanor. Dessutom i ett 25-30 år gammalt kök så brukar det vara rätt få vägguttag vilket då även begränsar antalet köksapparater man kan köra samtidigt. Eftersom att man får rycka ur någon apparat för att i med en annan. Nu när man kan ha 3-4 st hörnboxar i stället så är det lättare att frun råkar köra vattenkokaren till sitt te, samtidigt som maken kör kaffemaskinen och äldsta dottern rostar mackor. I ett sånt fall så kommer det inte hålla.

Men visst, i 4 fall av 5 så håller säkert säkringarna, men det finns ändå en risk att det inte gör det.
Då anser jag att om man satsar 100-200 000 kr på ett nytt kök med fler uttag, inbyggnadsmicro i stället för fristående micro osv så tycker jag att det är dumt att inte samtidigt dra fram mer kräm så att det finns större möjlighet att köra fler köksapparater samtidigt i t.ex. en barnfamilj.

Detta är vad jag tycker i alla fall, men som bekant finns det ju lika många lösningar och synsätt som det finns elektriker.

//Patrik

Tänke passa på att tacka alla för all hjälp här, lovar att återkomma med en uppdatering när köket är på plats om 1-2 månader!

Så hur blev det då?
Det tillkom ett faktum att vi ville ha komfortelvärme och hur man än vred och vände på det så skulle det inte gå utan en större ombyggnad av elen. Okej att man kanske kan göra något undantag men det finns en gräns när man får kavla upp armarna istället.

Såg också att det befintliga perilexuttaget saknade skyddsjord och nolla så den framdragna gruppen gick ändå inte att nyttja.

Elcentralen utökades med en gammal 3x3 diazed från den drogs en trefas grupp till häll och ugn. Det blev ett infälld perilex samt ett schuko vägguttag som matades via L3. Dessa sattes 150 ÖG men kunde med fördel vara lite lägre för att passa ännu bättre med Ikeas metod. Nu kommer man åt uttagen genom att öppna luckan för plåtarna som förvaras under den inbyggda ugnen.

En grupp till fläkt och belysning. Belysningen styrs via att en kronbrytare styr två VU i fläktskåpet. Till dessa finns LED drivdon kopplade.

En grupp till VU vid arbetsbänk. Dessa styrs via timer men obruten fas finns framdraget ifall man vill ändra sig i framtiden.

En grupp till golvvärme
En grupp till diskmaskin
En grupp till mikro
En grupp till kyl och frys.

Tack för hjälpen här innan!

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
S
Kul att se att det blev en ordentlig installation till sist! :) Får man fråga vad kalaset gick på? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.