Hej!

Jag har ett hus med två lägenheter. Jag bor i dagsläget i den ena och hyr ut den andra.

Om vi tänker att jag flyttar därifrån, och då hyr ut båda lägenheterna.. Hur skulle ni då göra, enskild firma, AB?
Bör kunna ha hyresintäkter på ca 160k/år med ett driftnetto på ca 50%.

Har inget att komma med i huvudfrågan. Men du bör vara medveten om att ifall du lägger fastigheten i ett AB eller annan juridisk person (ex. handalsbolag) , så får du betala en hög lagfartsavgift, 4,25%.

Jag tror att man behöver ta hänsyn till ev. planerade större renoveringar för att avgöra vilken ägandeform som är bäst. Vet dock inte hur man bäst räknar på det.

M
Det man inte vet har man inte ont av...:)

Tack för svar och för upplysningen. Jag tänker att en hög lagfartsavgift i praktiken skulle gå jämnt ut med ett uteblivet mäklararvode om man skulle sålt huset på öppna marknaden.. :)

Nu kanske jag inte tänkt igenom precis allt som kan gå fel men… om du hyr ut som privatperson får du betala 30% skatt på (160-40-160*0,2) 88’. Du har alltså 61,6’ skattat och klart. Utan behov av redovisningar, utdelningar och all annan administration.

Är det verkligen värt det att regga bolag? Hur skulle den uträkningen se ut?

H Hank_Ö skrev:
Nu kanske jag inte tänkt igenom precis allt som kan gå fel men… om du hyr ut som privatperson får du betala 30% skatt på (160-40-160*0,2) 88’. Du har alltså 61,6’ skattat och klart. Utan behov av redovisningar, utdelningar och all annan administration.

De 60k som avdragen före skatt är får du ju också, så 121,2k om vi räknar rätt tillsammans.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:

Fast då får du inte göra avdrag för renovering och driftskostnader. I bolaget drar du av alla kostnader och skatar bara för nettoinkomsten.

kashieda kashieda skrev:
De 60k som avdragen före skatt är får du ju också, så 121,2k om vi räknar rätt tillsammans.
Du har rätt i att han får behålla det som inte skattas på. Jag var för trött igår.
Men jag får det till 26,4 i skatt och 133,6 efter skatt (som du sen får använda till dina kostnader)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.