Vill kolla om någon har tips eller egen erfarenhet av min situation

Jag har hyrt ut mitt hus i 1 år och 5 månader. Dom betalde inte full hyra förra månaden och jag sa att vi skulle träffas och prata om detta. Fick sedan ett sms efter ett par veckor om att dom flyttat till annat boende. Skrev då att vi måste skriva kontrakt om uppsägning, då vi har tre månaders uppsägningstid både hon och jag. Dom har förstört spis, soffa,målat om dörrkarmar gula, målat om ett rum rosa inklusive lister, ett annat gult och grönt, rökskadat, handfat i badrum, det är fullt med målarfärg på hela garageuppfarten, tagit sönder en ny skinnsoffa. Allt detta plus mycket mer är inte normalt slitage. Tagit med sig saker som är mina. Personen är hos kronofogden och verkar inte vilja betala för sig heller. Hon ska väl betala 3 månadshyror plus resten av förra hyran? Om jag inte då får min lägenhet uthyrd tidigare. Häromdagen fick jag påminnelse på 830:- för sophämtningen.
Vad har jag för rättigheter? Har någon här erfarenhet av detta? Hur går man tillväga. De verkar inte alls vilja betala eller göra rätt för sig. Vet att hon är hos kronofogden. Men hon äger en bil och arbetar.
Med vänliga hälsningar Angelica

• Ledsen
Tombrittberg
  • Laddar…
Stackars du. Du är nog rökt. Skicka krav till henne. Prata med kronofogden. Lycka till

S snespikaren skrev:
Stackars du. Du är nog rökt. Skicka krav till henne. Prata med kronofogden. Lycka till
Tack, ja jag får nog göra så. Kan jag be om nycklarna på måndag då?

C
A Angelicalasslo skrev:
Tack, ja jag får nog göra så. Kan jag be om nycklarna på måndag då?
Det finns en massa formkrav för uppsägning och om man tror att det är risk för att det kommer att bli bråk är det säkrast att göra rätt från början. Bl.a. skall uppsägningen vara skriftlig och måste ha ett visst innehåll. Men det är en riktig djungel, så läs på ordentligt eller kolla med någon sakkunnig innan. I samband med detta begär du även skadestånd för de skador som uppstått, inklusive utebliven hyra m.m.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Du kan inte kräva in nycklarna under uppsägningstiden. Ta fram kostnader för att fixa skadorna och kommunicera den informationen.

Om dom skrivit att dom flyttat är det nästan samma sak som uppsägning. Be om nycklarna kan du göra och se vad dom svarar. Har dom flyttat ut alla sina saker också ?

Med så mycket problem skulle jag inte lita på att jag fick tillbaka alla nycklarna, det kan ju ha gjorts kopior. Satsa på nya lås, eller om en låssmed kan lägga om befintliga lås så det räcker med nya nycklar.

• Gilla
Hallonbåten och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om dom skrivit att dom flyttat är det nästan samma sak som uppsägning. Be om nycklarna kan du göra och se vad dom svarar. Har dom flyttat ut alla sina saker också ?
Nej dom har inte flyttat alla sina saker

Skriv meddelade och fråga om dom flyttat och vill säga upp avtalet. Upplys dom om uppsägningstid och att hyran måste betalas om du inte vill hyra ut till andra så fort som möjligt. Om du kan hyra ut till andra, byt lås, ge fd hyresgästerna möjlighet att hämta sina saker eller magasinera på bra sätt.

Jag träffade henne idag. Hon va likgiltig inför åtgärderna. Hon skrev på besiktningsprotokollet. Hur driver man vidare detta?

• Gilla
Rubicon
  • Laddar…
Observera att vid privatuthyrning (som jag gissar att detta gäller) så har hyresgästen alltid rätt att säga upp avtalet med en månads varsel, oavsett vad ni kommit övverens om. Du som hyresvärd kan inte säga upp med kortare tid än 3 månaders uppsägningstid.

Har du någon deposition att ta av?

Du driver det via kronofogden om hon inte vill betala ändå. Skadorna ska betalas av hyresgästen (inklusive kostnaden för låsbyte!), det går utöver hyra för uppsägningstiden.

C
A Angelicalasslo skrev:
Hon va likgiltig inför åtgärderna.
Låter som någon som inte har några pengar och insett att det fina med det är att man heller inte behöver ta något ansvar för det man gör.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Hon betalar ingenting. Har fått räkningar för värme, vatten, avfall. Dessa har inte betalats de tre senaste månaderna. Så detta har jag fått betala nu och det är uppe i 10 000:-.

Av den här anledningen hyr man inte ut till personer som redan finns hos kronofogden. Man gör ALLTID en kreditkoll innan. Som det ser ut nu så har människan ifråga rätt att bo uppsägningstiden ut även om de inte betalar och sen får du driva fordran via kronofogden. Och som vanligt med dylika personer som redan är där så kommer de knappast att bry sig. Enda chansen är väl om personen ifråga har arbete. Då kan man ju ha tur att det finns möjlighet att få ut nå hundralappar per månad efter nåt år av handläggningstid.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.