25 352 läst ·
15 svar
25k läst
15 svar
Utgång med kabel från infällt uttag
Sida 1 av 2
Hej!
Jag ska sätta upp några extra eluttag så jag slipper en massa skarvsladdar. Mattningen tänkte jag ta från befintliga eluttag. Men hur gör jag för att få in installationskabel i ett infällt eluttag regelmässigt och snyggt? Min tanke är att sätta dit ett utanpåliggande elluttag över dosan för att kunna gå ut med kabeln. Fast då sticker det eluttag ut från väggen... Finns det andra sätt?
/E
Jag ska sätta upp några extra eluttag så jag slipper en massa skarvsladdar. Mattningen tänkte jag ta från befintliga eluttag. Men hur gör jag för att få in installationskabel i ett infällt eluttag regelmässigt och snyggt? Min tanke är att sätta dit ett utanpåliggande elluttag över dosan för att kunna gå ut med kabeln. Fast då sticker det eluttag ut från väggen... Finns det andra sätt?
/E
På nyare infällda uttag brukar det finnas anvisning på insidan där man kan göra en öppning för att gå ut med en utanpåliggande kabel. Du får bara ansluta dina nya uttag i ett infällt uttag där det bara finns 1 uppsättning kablar, alltså ingen vidarematning, eftersom det inte blir godkänt med tre anslutna ledare på samma anslutning (stor risk för glappkontakt och brand).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
sawsaw, är det förbjudet att göra som förr att borra snett genom väggen in i dosan och dra in EKRK eller vad det nu är för kabel?
Är det tillåtet att fördela till flera ställen med Konex/ubåt bakom vägguttaget? Tre trådar till varje anslutning är inte bra.
Prototypen
Är det tillåtet att fördela till flera ställen med Konex/ubåt bakom vägguttaget? Tre trådar till varje anslutning är inte bra.
Prototypen
Tackar för snabba och bra svar!
marcusen antar att du menar något så här:
ELKO-ROT Vägguttag.
Såg att i ett uttag som var vidarekopplat hade man kopplat ihop med skruvhattar, lekmansord. Dvs inkommande och utgående ledningar tillsammans med korta ledningar till själva eluttaget. Har för mig att skruvhattar var mer eller mindre olämpligt i apparatdosor?
(Kanske något för en egen tråd men hänger på prototypen)
/Elefant
marcusen antar att du menar något så här:
ELKO-ROT Vägguttag.
Såg att i ett uttag som var vidarekopplat hade man kopplat ihop med skruvhattar, lekmansord. Dvs inkommande och utgående ledningar tillsammans med korta ledningar till själva eluttaget. Har för mig att skruvhattar var mer eller mindre olämpligt i apparatdosor?
(Kanske något för en egen tråd men hänger på prototypen)
/Elefant
På A svarar jag Ja och på B Nej (men visst tusan händer det att det blir så ibland).prototypen skrev:
Beträffande tre trådar på en anslutning så brukar det inte funka bra ens med 1 FK och 1 EK tillsammans på en skruvanslutning.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Just den saken (att ha ytterligare kopplingar bakom ett uttag i dosan) har varit uppe här tidigare, då var det olika uppfattningar mellan behöriga om huruvida det var tillåtet. Jag har för mig att Erik D (förlåt mig om jag kommer ihåg fel person) hävdade att det finns inget i föreskrifeterna som förbjöd att man använder utrymmet i en apparatdosa som kopplingsutrymme. Däremot så verkar ju alla vara ganska överens om att det skall undvikas, bla. för att det kan bli väldigt trångt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Dagens uttagsinsatser är väldigt små och nätta, det var värre förr med stora porslinsinsatser men regelverket släpar väl efter, det finns plats för 3 konex bakom ett modernt uttag.
Prototypen
Prototypen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Japp, SELGA
Använder tom de gröna som är godkända för 16 mm2 (men jag stoppar i 3x6 mm2, 24 VDC) de röda klarar 14 mm2
Använder tom de gröna som är godkända för 16 mm2 (men jag stoppar i 3x6 mm2, 24 VDC) de röda klarar 14 mm2
KONEX det använde min farfar = i porslin, men "malmbergs" kanske kommit över ett gamalt parti och försöker sälja dessa.....
Torix eller Torex = plast från Schneider Electric Sverige AB
Torix eller Torex = plast från Schneider Electric Sverige AB
Alltså det är i alla hänseenden klart bättre att skarva med nån form av wago eller ubåt gentemot att ansluta mer än 1 kabel per ingång på vägguttaget. Dom allra flesta vägguttag har juh minst 2 plint per anslutning så det brukar sällan vara några problem.
Det finns inget i föreskrifterna som förbjuder koppling i apparatdosa. Däremot blir det trångt och jävligt och kan man ska man givetvis försöka undvika detta.
Det finns inget i föreskrifterna som förbjuder koppling i apparatdosa. Däremot blir det trångt och jävligt och kan man ska man givetvis försöka undvika detta.
