249 läst ·
11 svar
249 läst
11 svar
Utfasningen av 2G/3G - tredje parts lösning för Volvo
Jag har en Volvo 2017. precis för gammal för att Volvo ska kunna göra en mjukvaru uppgradering av modem komponenten till 4G eller 5G. Volvo har ännu så länge vad jag kan se ingen lösning. Visst borde det finnas någon tredje-part som ser affärsmöjligheter med en refurbish kit ? Någon vet om sådan finns ?
Jag tror att enda möjligheten är att skaffa en tredjepartslösning och betala för en prenumeration.
https://d5t5.com/article/vdash-vdd-dongle
https://d5t5.com/article/vdash-vdd-dongle
OK, ser ut att ersätta delar av vad som finns i Volvo appen genom att plugga in i standard bussen i bilen. En möjlighet ja, men för mig är detta en reservlösning., en alltför lågnivå lösning. Jag vill kunna behålla all den funktionalitet som kommer med Volvo appen och vad som skulle påverkas i bilen.Hannuse skrev:
Ok.S Snurrespratt skrev:OK, ser ut att ersätta delar av vad som finns i Volvo appen genom att plugga in i standard bussen i bilen. En möjlighet ja, men för mig är detta en reservlösning., en alltför lågnivå lösning. Jag vill kunna behålla all den funktionalitet som kommer med Volvo appen och vad som skulle påverkas i bilen.
Vilken funktionalitet saknar du med denna tredjepartslösning?
Så är det säkert från Volvos perspektiv. Men från kunden och användaren perspektiv så borde det finnas en efterfrågan på en nytt modem kit, så att man bibehåller allt som påverkas, att inte Volvo appen försvinner och det som finns i bilen som använder modemet finns kvar. Vi lär också se en allmän värdeminskning på dessa bilar om det bara släcks ner.useless skrev:
Medlem
· Halland
· 4 620 inlägg
Kolla om det går att koppla upp mot WiFi och kör ett modem som laddas via 12V-uttaget.
Det vet jag inte utan att göra en utvärdering så klart. Den förser mig med funktionalitet i en app. Bortsett från att ersätta Volvo appen med dess fjärrtyrning m.m., vad finns det mer för funktionalitet i bilen som använder nuvarande modem och en uppkoppling, som påverkas ? Finns det tillgänglig dokumentation någonstans ?Hannuse skrev:
Du verkar ju redan ha dömt ut den som "lågnivålösning", så då är det väl ingen mening med att gå vidare med den.S Snurrespratt skrev:Det vet jag inte utan att göra en utvärdering så klart. Den förser mig med funktionalitet i en app. Bortsett från att ersätta Volvo appen med dess fjärrtyrning m.m., vad finns det mer för funktionalitet i bilen som använder nuvarande modem och en uppkoppling, som påverkas ? Finns det tillgänglig dokumentation någonstans ?
Men det är den enda riktigt funktionella lösning som jag har erfarenhet av.
Lycka till i jakten.
Jag tror ändå att appen (VOC) kommer att sluta supportas för dessa bilar, av den info jag har fått från Volvo.A Anders_Nilsson skrev:
Så att bara ge bilen en uppkoppling kommer inte att hjälpa.
Kan ha fel, men så fick jag det beskrivet.
"appen (VOC) kommer att sluta supportas" ... Om det blir så så förändrar det läget, inget endast nytt modem löser det. Då blir det nödvändigt med något typ ditt förslag.Hannuse skrev:
Klicka här för att svara