Har nyligen byggt till mitt sommartorp och i samband med det djupborrat en brunn. Efter en liten tids användning har det bildats utfällningar i tvättmaskinen och i vattenkokaren. Även i diskmaskinen efter varje disk. Har gjort kem- och bioanalyser på vattnet. Inga anmärkningsvärda resultat men järn- och manganhalterna låg nära gränsen. Kan det vara järn och mangan som fäller ut? Bör jag installera ett järn/mangan-filter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej DraculaDracula skrev:
Analyser visade på kalk. (Och något höga värden på mangan och järn.) Jag testade också att hälla citronsyra i kokvarmt vatten. Det fräste ordentligt vilket alltså indikerade kalk. Jag har fått offert på järn/mangan- och kalkfilter men inte installerat än.
Men kan kalket skapa dessa märken i plåten? Kan du tvätta bort kalket med syra? Eller är det märken från järn?S Sigge skrev:
Jag är själv tveksam om jag vågar koppla min diskmaskin till varmvattnet, eftersom vi har mycket(!) järn i våra galvaniserade varmvattenrör. Jag bor i lägenhet så filter blir knepigt att installera under diskhon.
Klicka här för att svara