Hej, undrar om det är någon annan som byggt uterum från Willab,
där ni valt bort kanalplasttaket och istället lagt vanliga betongpannor.
Fönstet i gaveln går ju i underkant mot takstolarna så att glesa och
lägga panel på undersidan verkar vara uteslutet.
Ett alternativ som jag funderar på är om man skulla kunne spika
en ~30x30 på sidan av varje takstol och sedan spika panel på undersidan,
se skiss.

Hur har ni löst det? Gärna bilder som visar slutresultater.
/Stefan
där ni valt bort kanalplasttaket och istället lagt vanliga betongpannor.
Fönstet i gaveln går ju i underkant mot takstolarna så att glesa och
lägga panel på undersidan verkar vara uteslutet.
Ett alternativ som jag funderar på är om man skulla kunne spika
en ~30x30 på sidan av varje takstol och sedan spika panel på undersidan,
se skiss.
Hur har ni löst det? Gärna bilder som visar slutresultater.
/Stefan
Redigerat:
Svärfar byggde förra året med bistånd från mig ett uterum med ryggåstak. Uterummet är i det här fallet nästan att betrakta som en tillbyggnad. Sommarstugan i övrigt hade tegelliknande plåttak, vilket lades på uterummet också - råspont, tjärpapp, gles, läkt och plåt.
Därefter försågs taket med att öppningsbart fönster (för att vädra ut värmen) och att halvt fack med kanalplast (för att släppa in ljuset). Resultatet blev fantastiskt fint och dessutom slipper man den värsta bakugnsvärmen i och med att det är täckande tak och inte genomsläpplig kanalplast.
Glaspartierna är inte från Willab (tror jag) men principen lär nog kunna appliceras. Svärfars bygge får betraktas som lösvirkesbygge snarare än byggmodell så det är väl bäst att fråga Willab om det funkar.
Kan nog fixa bilder om du är nyfiken . . .
Därefter försågs taket med att öppningsbart fönster (för att vädra ut värmen) och att halvt fack med kanalplast (för att släppa in ljuset). Resultatet blev fantastiskt fint och dessutom slipper man den värsta bakugnsvärmen i och med att det är täckande tak och inte genomsläpplig kanalplast.
Glaspartierna är inte från Willab (tror jag) men principen lär nog kunna appliceras. Svärfars bygge får betraktas som lösvirkesbygge snarare än byggmodell så det är väl bäst att fråga Willab om det funkar.
Kan nog fixa bilder om du är nyfiken . . .
Din bild skulle i princip kunna vara tagen från svärfars uterum - till och med det kapade hörnet! (nästan spooky
)
Väggar och tak isolerades, el drogs, panel monterades ute & inne och sedan målades allt trä. På det här sättet erhöll vi egentligen ett nytt åretruntutrymme med uppvärmning, vilket ju i och för sig inte alla uterumsbyggare vill ha.
I svärfars fall försågs endast en vägg med skjutbara partier. I din bild skulle det vara den bortre, högra väggen. De andra väggarna byggdes upp till midjehöjd där fönster monterades. Fönstret i hörnet monterades högre upp. Trots att allt inte är glasat från golv till tak, får man en känsla av ett härligt upplyst uterum - dock utan bakugnskänslan
Peter
Väggar och tak isolerades, el drogs, panel monterades ute & inne och sedan målades allt trä. På det här sättet erhöll vi egentligen ett nytt åretruntutrymme med uppvärmning, vilket ju i och för sig inte alla uterumsbyggare vill ha.
I svärfars fall försågs endast en vägg med skjutbara partier. I din bild skulle det vara den bortre, högra väggen. De andra väggarna byggdes upp till midjehöjd där fönster monterades. Fönstret i hörnet monterades högre upp. Trots att allt inte är glasat från golv till tak, får man en känsla av ett härligt upplyst uterum - dock utan bakugnskänslan
Peter
Lägger upp några bilder så att du ser hur bygget blev. Som synes kläddes väggarna invändigt med vitmålad råspont för den lantliga känslans skull. Visar bilder runt om så att du ser hur det blev varvet runt så att säga - även det kapade hörnet.
Uterummet får väl, som redan nämnts, betraktas mer som en tillbyggnad än ett uterum så till vida att det är fullisolerat och en förlängning av den befintliga sommarstugan.
Taket isolerades och kläddes invändigt med råspont även det. Takstolarna byggdes alltså in.
Notera de två facken med kanalplast där det ena facket inkluderar ett öppningsbart takfönster.
Takbalken vilar på en kraftigt stolpe både i den nya yttergaveln och bakom den tidigare ytterväggen.
Trappavsatsen utanför de skjutbara partierna är temporär. Sannolikt blir det en trappa över hela bredden.
Uterummet får väl, som redan nämnts, betraktas mer som en tillbyggnad än ett uterum så till vida att det är fullisolerat och en förlängning av den befintliga sommarstugan.
Taket isolerades och kläddes invändigt med råspont även det. Takstolarna byggdes alltså in.
Notera de två facken med kanalplast där det ena facket inkluderar ett öppningsbart takfönster.
Takbalken vilar på en kraftigt stolpe både i den nya yttergaveln och bakom den tidigare ytterväggen.
Trappavsatsen utanför de skjutbara partierna är temporär. Sannolikt blir det en trappa över hela bredden.
Nej det gjorde jag inte. Takbalkarna var så väl tilltagna så jag tog av 20 mm på dessa så takpanelen fick plats.(Ej i den där fönstret sitter i). Isolerade med 170mm och 40mm luftspalt till råsponten. Köpte vit färdigmålad panel på byggmax som jag satte med spikbleck. Luftar i nocken i varje fack med nockventilation inhandlad på jula.
Klicka här för att svara