32 491 läst ·
150 svar
32k läst
150 svar
Uterum på gammalt torp
Dessutom är det ofta flera sticklingar i samma kruka (3-4st) så dela isär dem innan plantering.Jiji skrev:
Ett tips om du gärna vill ha fler rosor vid dörren. Köp en söt mimiros, en sån för kruka att ha inne och plantera ut den. De blir lite större och lite luftigare ute men fortsätter att vara låga. Om det blir riktigt kallt och barfrost kan de dö men då skaffar du en ny till våren. Har odlat sådana ute i dåligt läge i zon 5 mkt framgångsrikt.
Digitalis kan du så i år direkt på växtplats och då blommar de nästa år. Samma med akleja. Men det andra är väl roligare att köpa eller få plantor. Kanske känner du någon som har trädgård som du kan få dela lite av?Torpkarin skrev:
Om du köper frön till akleja och digitalis så strunta i vad det står på påsen, så dem direkt på växtplatsen och rensa inte bort plantorna när de grott.
Du kan ju odla stockros och så och malvor i största allmänhet. Men ta några begränsade sorter till en början och lär känna dem och utöka ev efterhand. Bättre satsa på fler av samma än att plottra till det och glöm inte marktäckare, ex lammöron. De binder ihop och begränsar ogräsen.
https://www.slu.se/centrumbildninga...nt-kulturarv-sortiment/gront-kulturarv-rosor/
Här kan man hitta gamla rossorter.
Dessutom fråga folk i närheten, det finns ofta en gammal fin ros på gårdar på landet, och i norra Sverige är det ännu mer troligt att den är både härdig och frisk.
Här kan man hitta gamla rossorter.
Dessutom fråga folk i närheten, det finns ofta en gammal fin ros på gårdar på landet, och i norra Sverige är det ännu mer troligt att den är både härdig och frisk.
Lite inspiration förhoppningsvis:
Vita (mer eller mindre) klätterrosor, friska, och väldoftande, zon 5, är Rosa Helenae (Honungsros) Hybrida, och Rosa Arvensis Venusta Pendula. Båda blir rätt stora.
Rosa Alba Mme Plantier är fin, liksom Rosa Damascena Mme Hardy, vit, välfylld, doftande, zon 5.
Rosa Gallica Duchesse de Montebello är himla fin, otroligt väldoftande, med ljusrosa välfyllda blommor, zon 5. Inte helt liten dock.
Rosa Gallica President de Seze är lite mindre, väldoftande, rosalilapurpur-skiftande välfyllda blommor, zon 6.
Rosa Alba Minette är en gammal torpklassiker. Rosa, väldoftande, halvfylld, zon 7.
Mindre rosa fina rosor, som jag dock inte har egen erfarenhet av (ännu) är:
Rosa Gallica Belle Isis, ljusrosa, doftande, zon 4.
Rosa Portlandica Mme Boll (Comte de Chambord), rosa, doftande, välfylld, remonterande, zon 5.
Måste också nämna kungen av underbar rosdoft Rosa Bifera Rose de Rescht, mörkt karminröd, välfylld, zon 5.
Alla dessa gammaldags rosor är friska och tåliga.
Hybrida
Venusta Pendula
Mme Plantier
Mme Hardy
Duchesse de Montebello
President de Sezé
Minette
Rose de Rescht
Vita (mer eller mindre) klätterrosor, friska, och väldoftande, zon 5, är Rosa Helenae (Honungsros) Hybrida, och Rosa Arvensis Venusta Pendula. Båda blir rätt stora.
Rosa Alba Mme Plantier är fin, liksom Rosa Damascena Mme Hardy, vit, välfylld, doftande, zon 5.
Rosa Gallica Duchesse de Montebello är himla fin, otroligt väldoftande, med ljusrosa välfyllda blommor, zon 5. Inte helt liten dock.
Rosa Gallica President de Seze är lite mindre, väldoftande, rosalilapurpur-skiftande välfyllda blommor, zon 6.
Rosa Alba Minette är en gammal torpklassiker. Rosa, väldoftande, halvfylld, zon 7.
Rosa Portlandica Mme Boll (Comte de Chambord), rosa, doftande, välfylld, remonterande, zon 5.
Måste också nämna kungen av underbar rosdoft Rosa Bifera Rose de Rescht, mörkt karminröd, välfylld, zon 5.
Hybrida
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Venusta Pendula
Logga in
Skapa konto
Mme Plantier
Logga in
Skapa konto
Mme Hardy
Logga in
Skapa konto
Duchesse de Montebello
Logga in
Skapa konto
President de Sezé
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Minette
Logga in
Skapa konto
Rose de Rescht
Logga in
Skapa konto
Jag försöker alltid blanda fyllda rosor med enkla av den anledningen att fyllda blommor inte är så bra för pollinerarna
.
En annan vacker gammal sort är maidens blush. Härdig till zon 6. Den går att odla både som rambler och i buskform.
En annan vacker gammal sort är maidens blush. Härdig till zon 6. Den går att odla både som rambler och i buskform.
jag har nog ritat slarvigt. Min plan är att ha den höga klätterrosen närmst huset, sedan digitalis (nu när jag vågar) och sedan tänkte jag löjtnantshjärta. Ytterst kanske karpatklocka? Och instucket lite här och där akleja och stormhatt. Stooooort tack för alla tips! Får googla hur de ser ut!Jiji skrev:
Byt plats på din vita höga ros. Sätt en vit klätterros mot huset istället. Dessutom gör inte planteringarna symmetriska på var sin sida av trappan. De kommer inte att bli lika ändå eftersom alla växter utvecklas olika och det kommer att störa ditt öga om du planterat symmetriskt. Sätt tex Polstjärnan, en oerhört härdig finsk klätterros på ena sidan så att den drar sig mot ljuset och sätt en rosa buskros på andra sida av trappan.
Buskrosor blir ganska stora men tål beskärning så du kan hålla den i rimlig storlek, sätt den inte för nära huset eller trappan bara. Det finns fantastiska rugosa rosor som är härdiga och remonterar, alltså blommar om. De får dessutom nypon som är både vackra och nyttiga. Rosa rugosa Pink Robusta härdig till zon 5, kommer att funka i ditt skyddade läge, remonterar blir 1,2 meter bred dvs sätt den 55-60 cm från trappan och väggen blommar med enkla rosa/laxrosa blommor, bra för bin. Vill du ha en fylld istället (inte bra för bin) finns Pink Grootendorst, samma zon och storlek. Den senare har funnits i odling sen 1923 och den första är en modern ros. Men jag tycker att man kan göra undantag för rosor eftersom många nya sorte tagits fram pga äldre sorters benägenhet för sjukdom. Dessa två är dock friska båda två. Finns tex att beställa från floralinnea. Men säkert på andra ställen också.
Rosa och vita blommor längs huset aklejor tex. Murbräcka saxifagra, gammal kloster växt kan växa i grus, låg och blommar med små rosa eller vita blommor. Lammöron har rosa blommor, väldigt speciella. Finns sorter utan blommor också.
Kul att SLU har länk, de ligger några km från mig
Kanske en dum fråga, men om man samplanterar digitalis eller stormhatt med kryddväxter eller tomater, kan giftet från rötterna sprida sig in i dem då så att de blir giftiga att äta? Vi kommer ev göra en del av rabatten till kryddträdgård tror viJiji skrev:
Oavsiktliga förgiftningar av trädgårds växter, utan bär, är extremt ovanligt och dödsfall har inte inträffat i modern tid.
Det är ofta roten som är giftig. Digitalis är giftig hela växten men det finns inga rapporterade fall av oavsiktlig förgiftning som har varit farliga. Giftiga växter är äckliga och barn äter inte av dem. Katter äter hellre gräs om de får vara ute (jag tar in gräs i kruka till min katt).
Giftiga växter med röda bär kan man undvika tex tibast daphne mezereum.
Vi har betydligt farligare grejer inomhus, disk- och tvättmedel tex.
Vilka fina rosor! Och somrigt med klöver i gräsmattan!!! Vi har bara tråkig grönOldboy skrev:
Lite inspiration förhoppningsvis:
Hybrida
[bild]
Venusta Pendula
[bild]
Mme Plantier
[bild]
Mme Hardy
[bild]
Duchesse de Montebello
[bild]
President de Sezé
[bild]
[bild]
Minette
[bild]
Rose de Rescht
[bild]
Nej gift går inte över till andra växter men de du föreslår har inte samma krav på jordmån och växtplats så att samplantera dem kommer inte att fungera.Torpkarin skrev:
Stormhatt tex vill ha fukt men väldränerat, det flesta kryddväxter vill ha tort och kalkrikt. Men persilja och gräslök tex gillar fukthållande jord.
ok, vi funderar nämligen på om vi ska göra planteringen som ett uppochnedvänt U med frukosthörnan i mitten, eftersom maken tror att hörnan närmst planket (där jag ville ha frukosthörnan) är en riktigt varm och solig plats. Då tänkte jag att man kanske vill odla där hellre än att ha grus? Vi kan ju även odla mot planket istället för att ta ned detJiji skrev:
Nej gift går inte över till andra växter men de du föreslår har inte samma krav på jordmån och växtplats så att samplantera dem kommer inte att fungera.
Stormhatt tex vill ha fukt men väldränerat, det flesta kryddväxter vill ha tort och kalkrikt. Men persilja och gräslök tex gillar fukthållande jord.
Ett riktigt fint ställe! Och skulle själv verkligen uppskatta det ensliga läget med närheten till vattnet och det relativt välbevarade huset.Torpkarin skrev:
Vi vill att det ska sitta ihop, så att man går direkt ut från köket (via pardörrarna), men gärna i anslutning till ett trädäck eller annan uteplats om det går att göra på ett fint sätt. Vi vill gärna kunna öppna och släppa in luft om det blir för varmt. Troligen kommer uterummet också att innehålla en eldstad (och alltså skorsten). En dröm är att vi skalar av panelen och tar fram stockarna som vägg bakom inglasningen
För att återgå en anings till ursprungliga frågan om uteplats och veranda. Jag håller med om att grus nog vore det allra bästa för att det ska lira med helheten. Men ett rätt bra alternativ är att lägga röd kalksten (ofta kallad ölandssten). Den är så pass ojämn att den smälter rätt bra in i en äldre miljö på landsbygden även om den nog förr mest förekom i mer exklusiva sammanhang. VI har själva gjort både grusgångar och en del ytor lagda med röd kalksten. För möbler och underhållsmässigt är det smidigare med hårdgjorda ytor. Samtidigt finns det få saker som är mer rätt än grusgångar i en äldre miljö. Kanske kan ni också göra en kombination?
Gällande veranda skulle jag ändå slå ett slag för Stuffs förslag om en egen byggnad för uterummet. Det är verkligen en utmaning att få till en glasveranda på ett snyggt sätt. Särskilt på ett lite enklare hus som ert där det knappast alls har förekommit. De större glasverandor som byggdes i slutet på 1800-talet och i början av 1900-talet byggdes nästan alltid på betydligt pampigare hus. Tyvärr finns det alldeles för många exempel på äldre hus som har fått konstiga stora bölder till uterum. Altan i trä är också en sak som är helt främmande för ett äldre hus av er typ. Här finns det också gott om avskräckande exempel. Ofta vill man ha en ganska stor yta och då blir det stort i förhållande till huset och skämmer en stor del av det.
Bygger man däremot en egen byggnad har man väldigt mycket större frihet. Det går att göra den så stor som ni vill (utan att den "tar över" huset), ni kan bygga den mer modernt om ni vill, även om en traditionell utformning förstås vore snyggt. Kanske kan ni också lägga den lite närmare vattnet så ni får ett annat ljus och en annan utsikt än nu har från huset? Visst betyder det att ni behöver gå ut en kort bit men jag gissar att det utan el ändå mest handlar om sommarhalvåret så riktigt kallt lär det väl sällan bli när ni vill använda uterummet. Dessutom bevarar ni allt ljusinsläpp i huset. Plasttak är inte roliga. Dels blir det nästan alltid för varmt på sommaren, dels ser de snart trista ut med grön påväxt och matt plast etc. I ett fristående uterum kan ni bygga ett riktigt tak utan att äventyra ljuset till huset.
Vi byggde själva ett fristående orangeri för ett några år sedan. Blocketshoppade gamla fönster och byggde och ritade det runt det. Lade kalksten framför. Precis klart på bilden. Lite mer uppväxt idag
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer