Vi planerar att bygga ett fristående trädäck och i ett senare skede bygga fristående uterum som kommer att stå ovanpå det. Trädäcket kommer att göras i vanligt tryckt virke med tryckt trall.
Uterummet kommer troligtvis byggas i vanligt konstruktionsvirke, vara oisolerat och ha skjutbara glaspartier på en eller två sidor.

Jag har funderat en hel del på hur man säkrar uterumskonstruktionen från fukt/vatten från själva trädäcket. De delar där uterumsväggar står i kanten på trädäcket ser jag inte som något problem men där väggar ansluter mot trädäcksgolvet behöver man väl ha något vettig avrinning så inte vatten tränger in i konstruktionen?

Hur brukar man göra?

Vi vet redan nu var uterummet kommer att stå, även om det kommer att byggas senare. Är kanske det bästa att helt enkelt göra två separata däck där den del av däcket som ska ha uterummet skiljs från resten med några cm mellanrum och att man när man sedan bygger uterummet ser till att ha en vettig avrinningsplåt runtom? Eller finns det andra enklare lösningar?

Det bästa är väl att ha ett steg ut mot trädäcket som vatten och snö inte lägger sig mot skjutpartier och vägg. Men i mitt fall ville jag inte ha steg så jag körde trycktvirke som syll och sen ett droppbleck under panelens längs ner som jag låter vila mot trallen. Byggfog under skenorna för skjutpartierna så fukt ej trycker in den vägen. Håller för mig.

Tack för snabbt svar!
Det låter ju som en bra och smidig lösning. Har du tätat blecket mot däcket på något sätt för att hindra att det rinner in däremellan? Går ditt droppbleck "längs med" eller "tvärs" trallen? Tänker att det blir mer glipor om blecket löper tvärs trallen. Lite läckage spelar väl i och för sig ändå ingen roll i och med den tryckta syllen...

Nej inte fog mot bleck/trall. Mitt bleck ligger längs med trallen, har för övrigt komposittrall. Täta under den tryckta syllen med grundpapp.

Tror att min enda sida där detta blir aktuellt också kommer bli längs med trallen. Ev, vatten som letar sig in under blecket borde ju då dessutom rinna ner i glipor mellan trallen (om man har någon sån under blecket) istället för in i konstruktionen.
Att täta med grundpapp låter som en bra extra säkerhet.
Jag tackar för detta svar.
Om någon annan har andra åsikter om hur man ska/bör göra så får ni gärna flika in...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.