1 402 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Utekök med infälld grill i betongskiva. Val av betong och impregnering
Min fru har "kommit på en idé".... Tänk vad trevligt det skulle vara med ett utekök...
Nåja. Vi behöver ju inte gå in närmre på hur den diskussionen gick med tanke på att jag nu skriver till er för några råd. :/
Tanken är ett underrede i stål 40x40 fyrkantsstål som svetsas ihop och på det en 40mm armerad betongplatta som jag gjuter.
Men nu skulle jag vilja fälla in grillen i denna platta för att slå två flugor i en smäll så att säga. Och det är då jag stöter på potentiella problem...
Det jag blir lite osäker på avseende detta är:
1. Klarar vanlig grovbetong den värmeutvecklingen grillen kommer ge?
2. Finns det någon funktion i att klä insidan av hålet i betongplattan med t.ex avgasbandage eller kamintätning för att minska värmebelastningen på betongen?
3. Finns det någon typ av impregnering (för vattenavvisning och undvika frostsprängning på vintern) till betongskivan ni tror skulle klara den lokala strålningsvärmen runt grillen utan att förstöras? (Grillen är en klassisk Weber klotgrill ~57cm diameter.)
Tacksam för svar från bättre vetande eller personer med erfarenhet av just detta.
MVH// Henrik
Nåja. Vi behöver ju inte gå in närmre på hur den diskussionen gick med tanke på att jag nu skriver till er för några råd. :/
Tanken är ett underrede i stål 40x40 fyrkantsstål som svetsas ihop och på det en 40mm armerad betongplatta som jag gjuter.
Men nu skulle jag vilja fälla in grillen i denna platta för att slå två flugor i en smäll så att säga. Och det är då jag stöter på potentiella problem...
2. Finns det någon funktion i att klä insidan av hålet i betongplattan med t.ex avgasbandage eller kamintätning för att minska värmebelastningen på betongen?
3. Finns det någon typ av impregnering (för vattenavvisning och undvika frostsprängning på vintern) till betongskivan ni tror skulle klara den lokala strålningsvärmen runt grillen utan att förstöras? (Grillen är en klassisk Weber klotgrill ~57cm diameter.)
Tacksam för svar från bättre vetande eller personer med erfarenhet av just detta.
MVH// Henrik
Hur gick det med köket?N nilhe1 skrev:Min fru har "kommit på en idé".... Tänk vad trevligt det skulle vara med ett utekök...
MVH// Henrik
Fick du någonsin några bra svar på dina frågor? Jag har gjort precis samma sak och letar främst impregneringen till betongen.
Slipade du skivorna eller nöjde du dig med det det blev efter gjutning.
Undrar också kring värmen, då jag tänkt göra något liknande. Borde gå att köra vattenglas som impregnering till betongen iaf. Annars är ju en 2k PU sealer väldigt slitstarkt, dock vet jag inte hur bra det går ihop med värme... typ denna: https://konkral.se/sv/products/sealer-elite-plus-12-kg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Utekök. Grillöverdrag weber sprit 2 e 310
Altan & Uteplats -
Hur bygger man in en fristående gasolgrill i ett utekök säkert?
Altan & Uteplats -
Hur bygger man in en gasolgrill i ett utekök?
Altan & Uteplats -
Utekök med inbyggnadsgasolgrill, material till öppning och luftspalt?
Altan & Uteplats -
Bygga in gasolgrill i utekök
Altan & Uteplats