Hej,
Ny här på forumet. Har inte särskilt mycket erfarenhet av snickeri, men mycket ambitioner och stor skaparlust! Så jag är tacksam för alla tips och rekommendationer jag kan få.

Jag vill bygga en ställning för utomhusträning för mig (100kg, 96cm), och lek för mina barn. Skissen är följande.

1. Gräva hål för 6 plintar.
2. Gjuta fast plintarna med betong i hålen. (Tänker att det blir stadigare än att packa med jord runt plintarna?)
3. Skruva fast stolpar i stolpskor. och montera balkar i toppen för stabilitet
4. Montera stänger, gungor osv.

Ställningens yttermått:
Höjd 260 cm
Längd 200 cm inkl. dips ställning
Bredd 160 cm

Allt virke: 95x95 impregnerat virke.

1. Hur säkerställer jag att måtten mellan stolpskorna blir korrekt? 160 cm i kvadrat + dips-delen.
2. Hur säkerställer jag att stolpskorna hamnar i rätt vinkel? Så att stolpen står vertikalt sen.
3. Hur ska jag tänka kring vilken riktning "öppningen" eller "skruvfästet" på stolpskorna för bästa stabilitet i ställningen?
4. Räcker det med en balk tvärs över i toppen?
5. Behövs Snedsträvor?

Stort tack för svar

• Skiss av ställning för utomhusträning och lekplats med mått och stolpskos riktning. Sido- och top views. Totalhöjd 260 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Jag skulle säga att det finns flera "det beror på" svar. Om du har gungor eller du själv svingar dig i ställningen så blir det rätt mycket kraft med stora moment med 260 cm hävstång.

Beroende på hur sammanfogningarna görs mellan träbitarna så får du olika motstånd mot krafterna som påverkar knutarna.

1. Hur säkerställer jag att måtten mellan stolpskorna blir korrekt? 160 cm i kvadrat + dips-delen.
Du kan göra en ram av enklare virke som du skruvar fast stolpskorna i under tiden du gjuter eller fyller grus runt dem. Du kan ävne spönna upp murarsnöre på nedslagna stolpar runt hplen som du mäter mot.

2. Hur säkerställer jag att stolpskorna hamnar i rätt vinkel? Så att stolpen står vertikalt sen.
Du ser till att sätta plintarna så mycket i lod du kan och sen ställer du dit stolparna och borrar hål för skruven medan du har ett vattenpass/laser som visar lod. Det går även att skruva dit ett par strävor som stöttar stolparna.

3. Hur ska jag tänka kring vilken riktning "öppningen" eller "skruvfästet" på stolpskorna för bästa stabilitet i ställningen?
Det blir mest motstånd mot sidorkrafter från "plåtsida" till "plåtsida" och mindre i riktningen där bara skruvarna håller emot.

4. Räcker det med en balk tvärs över i toppen?
Kanske inte, men dina stålrör (som jag antar att du ska ha som räcken) kommer att hjälpa till och då räcker det nog. Se till att borra hålen tight så att du får driva in rören med klubba så hjälper de till att hålla ohp det. Kanske sätta en skruv från sidan in i rören för att fixera dem.

5. Behövs Snedsträvor?
Här kommer ett "det beror på". Dels på hur mycket sidokrafter du kommer att ha (gungor med barn/svingande vuxen) dels hur du fäster ihop knutarna på dina bjälkar/stolpar. Med ordentliga tappar och hål som fixeras med kilar så motverkar du mycket sidokrafter, med bladknut och skruv/genomgående skruv och mutter så blir det mindre starkt med bättre än "bara" lägga bjälke på en stolpe och drar fast lite spikplåtar.

Den ensamma stolpen för dina dip-bars känns som om den skulle behöva lite mer stöttning för att inte knäckas ut.

Du vill ha plintjärn och inte stolpskor.

Avstånd mäter du bara och kryssmäter för att det ska bli symmetriskt.
3,4,5 regeln för räta vinklar är smidig att ha med sig. I en triangel med förhållandet 3 till 4 till 5 är alltid vinkeln mellan sidorna som ör 3 och 4 rätvinklig (90 grader). Det spelar ingen roll om man mäter centimeter eller meter och det går att använda multipler t ex 12 16 och 20. Mät in och markera mätpunkter så är det bara att justera med en mätning.

Skruvar du fast en stolp liggande i plintarna innan du gjuter kan du ställa in höjden och riktning redan innan. Ha ett stöd under stolpen i rätt höjd och lyft sedan upp den en bit för att få in betong under plintarna, ställ ner, kontrollmät och gjut klart de plintarna. Ha en lista på vilka mått du ska kontrollera. Det är absolut inte bråttom men det känns ibland som det är det.

Du kan bygga en klätterstege eller -vägg på gaveln om du vill utnyttja ställningen mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.