Varför använder inte fler vattenavvisande diffusionsöppet vindskydd (polypropen etc) istället för utegips. Är ju mycket enklare att hantera och verkar fungera utmärkt! Troligen billigare också!

bay skrev:
Varför använder inte fler vattenavvisande diffusionsöppet vindskydd (polypropen etc) istället för utegips. Är ju mycket enklare att hantera och verkar fungera utmärkt! Troligen billigare också!
Sist jag kollade var vindskyddet på rulle mycket dyrare än gips. Så svaret är nog så enkelt!

hur kan gips vara billigare än vindpapp ?

Det går att få ned priset på duk. För mig blev det samma pris på duk som asfaboard och duken är ju "något" smidigare

jkpg_peter skrev:
hur kan gips vara billigare än vindpapp ?
Inte vet jag. Jag vill minnas att det var Icopal Vindy jag tittade på och det var dyrt. Fast minnet kanske sviker?

Papperspapp (AC350) är billigt, men här var det ju motsvarande Windy vi pratade om.

MathiasS skrev:
Papperspapp (AC350) är billigt, men här var det ju motsvarande Windy vi pratade om.
Jag ger 9,19 SEK/kvm för Windy. :D

Det verkar ju vansinnigt att släpa upp stora tunga gipsskivor, som dessutom är känsliga mot fukt, när det bara är att klä in huset med en lätthanterlig duk. Ändå verkar det vanligast med gips. Konstigt!?

Några nackdelar med produkter som Windy?

mvh
David

Utegipsen kan ha en stabiliserande effekt innan man får upp innergipsen. Detta är ju mest under monteringsskedet och man kan lösa det med snedsträvor som alternativ.

//Jonten

Min utegips (Norgips) har suttit uppe i över 2 år nu och enda synbara "felet" är väl lite svarta prickar (mögel) på ytterpappen. Jag monterar dock ned och byter till ny utegips i takt med att den riktiga ytterpanel åker upp - känns bättre så men det verkar absolut inte behövas.

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/utegips.jpg

Redigerat:
David skrev:
Några nackdelar med produkter som Windy?

mvh
David
Tål den vatten som utegips gör?

MathiasS skrev:
Tål den vatten som utegips gör?
8) Jajamensan! :D

Har pratat med Gyproc och vår leverantör idag om detta och det lutar åt att vi tar den nya versionen av U-gips trots allt. Stabilare än Windy och iom att ytan är glättigare än de gamla U-gipsen så borde det inte uppstå några problem.

mvh
david

David skrev:
Stabilare än Windy och iom att ytan är glättigare än de gamla U-gipsen så borde det inte uppstå några problem.
::) Har man klena väggreglar så bör man satsa på gips. ;D

Vem behöver reglar? Vi limmar fast fasaden direkt på isoleringen. 8)

mvh
David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.