43 527 läst ·
26 svar
44k läst
26 svar
Utegips eller vindduk?
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Konsturktionen skule inte kräva gips, eftersom jag bygger enligt byggbeskrivningar.se. Där stod det att man skule använda vindduk, och ja, jag tänker på den som mats menar, otroligt seg. Jag har den i huset, och var med att sätta upp dn på vissa ställen när huset byggdes.
Nu köpte jag gips i alla fall, för jag blev osäker, och säljare på min lokala bygghandel rekomenderade gips.
Trisst för duk är ju betydligt snabbare.
Nu köpte jag gips i alla fall, för jag blev osäker, och säljare på min lokala bygghandel rekomenderade gips.
Trisst för duk är ju betydligt snabbare.
Jag använde parocs duk 8448-00 och ja det finns motsvarande för tak som då ersätter råsponten/masoniten. Jag har ingen erfarenhet av takduken förutom att jag har sett den uppskickad i en bekants garage och han var mycket nöjd över den
Lånar tråden en liten stund....
Nu är min garageplatta gjuten och jag har börjat bygga väggblocken.
Det har då uppkommit en fundering angående utegips kontra duk. Att duken är vattentålig har jag förstått, men kan utegips stå utan skyddande träpanel eller måste man täcka den med presenning under tiden?
Nu är min garageplatta gjuten och jag har börjat bygga väggblocken.
Det har då uppkommit en fundering angående utegips kontra duk. Att duken är vattentålig har jag förstått, men kan utegips stå utan skyddande träpanel eller måste man täcka den med presenning under tiden?
Klart den klara det. Jag har bara gipsat än så länge, och det har ju regnat en hela del den senaste veckan.
Dock ska du inte göra samma misstag som jag, och ställa överblivna skivor på marken. Jag ställde dom bara lutandes mot garageväggen, och efter första skuren såg dom ut som gigantiska bananer. Bara och kasta.. :-[
Dock ska du inte göra samma misstag som jag, och ställa överblivna skivor på marken. Jag ställde dom bara lutandes mot garageväggen, och efter första skuren såg dom ut som gigantiska bananer. Bara och kasta.. :-[
Stop nu strix
Lägg dina bananer på några reglar på backen och låt dem ligga ett tag så ska du se att fukten får dem att räata ut sig igen. Helt plana blir de väl inte men bra nog för att man ska kunna ta bitar ur dem i alla fall
Lägg dina bananer på några reglar på backen och låt dem ligga ett tag så ska du se att fukten får dem att räata ut sig igen. Helt plana blir de väl inte men bra nog för att man ska kunna ta bitar ur dem i alla fall
Tio år senare och jag råkade hamna här, ber om ursäkt om det finns kommande kommentar i någon annan tråd.
Läste på isover att de rekommenderade vindskydd INNANFÖR isoleringen till en viss typ av isolering de har pga att duken/pappen ger upphov till nån slags tryckvåg(finner inte det exakta ordet de använde nu). Som en segeleffekt. Så kan tänka de menar att "seglet" påverkar så att luften i isoleringen inte står så still som önskat? Och därför kan jag även tänka mig att gips är fördel där?
Läste på isover att de rekommenderade vindskydd INNANFÖR isoleringen till en viss typ av isolering de har pga att duken/pappen ger upphov till nån slags tryckvåg(finner inte det exakta ordet de använde nu). Som en segeleffekt. Så kan tänka de menar att "seglet" påverkar så att luften i isoleringen inte står så still som önskat? Och därför kan jag även tänka mig att gips är fördel där?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden