Hej!
har en fundering, funderar på att köpa dessa:
http://www.jula.se/stolplykta-1-05-m-422216
Hur fungerar fästningen för dessa? antar att jag måste gjuta eller köpa färdiga plintar eller finns det någon annan lösning?
Kan man använda tex. en färdig plint och sen sätta borra och sätta plugg i som man skruvar fast den eller?
Kan foten placeras en bit under jord? (kanske det som är tanken?)
mvh
Patrik
har en fundering, funderar på att köpa dessa:
http://www.jula.se/stolplykta-1-05-m-422216
Hur fungerar fästningen för dessa? antar att jag måste gjuta eller köpa färdiga plintar eller finns det någon annan lösning?
Kan man använda tex. en färdig plint och sen sätta borra och sätta plugg i som man skruvar fast den eller?
Kan foten placeras en bit under jord? (kanske det som är tanken?)
mvh
Patrik
Nu känner inte jag ditt underlag, men köper du in större cementplattor för trädgården, kan du borra hål i dem för skruvarna, och de borde då stå stadigt. Tror det finns storlekar på upp till 50 x 50 cm.
Då blir de flyttbara också, och elkabeln under dem och upp genom ett morrat hål för denna.
Då blir de flyttbara också, och elkabeln under dem och upp genom ett morrat hål för denna.
Fundament för pollare och stolpar är normalt ett rörformat betongfundament. En nedgrävd trädgårdsplatta låter som en ganska bra ide. Samtidigt skall ju elslangen grävas ned en bra bit, så ett hål har du ju...
Personligen hade jag försökt få till ett fundament som sticker upp ett par cm och skruvat pollaren i det, men nedgrävd nedre ända funkar nog också. Kopplingspunkten lär vara i toppen av stolpen, och det finns inga krav på att det skall vara tätt mellan elslang och pollare (om rätt kabel används)
Personligen hade jag försökt få till ett fundament som sticker upp ett par cm och skruvat pollaren i det, men nedgrävd nedre ända funkar nog också. Kopplingspunkten lär vara i toppen av stolpen, och det finns inga krav på att det skall vara tätt mellan elslang och pollare (om rätt kabel används)
Tyvärr ingen kvällsbild med lyktorna tända,kommer hem om ett halvår,är 400 mil från Sverige nu. Som du såg skrev jag liknande o då applicerat på svetsningen...I övrigt tycker jag inte att de stämmer så väl i utseende. Jag bifogar I alla fall en bild. Vi har både halogen o led i belysningen, men inget av dem vart bra... det lyser för dåligt.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har funderat på det där att använda en vanlig trädgårdsplatta eller en betongplint, dock vet jag inte riktigt hur ajg ska få in sladden i pollaren då? antar att man vill dra både slangen och sladden in i den? eller har ni någon bra idé?
//Patrik
//Patrik
Du gör som jag, borrar hål i plinten, eller trädäcket,jag har borrat i plintar som håller mina lyktstolpar, 2,5 meter höga, o drar sladden i dessa.Sladden som ligger i marken har jag trätt i en svart plastslang avsedd för vatten,allt för att vara säker på att sladden inte skadas i marken. Använd diskmedel för att trycka igenom sladden. Jag har lite kraftigare tjock vit sladd med tre och 4 ledare,sån som man numera får använda i väggar inomhus,även om jag företrar att använda gamla hederliga plaströr i hus.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Tack för bilden. Det är inte samma, men jag har tittat en del på den typen du har. Jag ska kolla lite närmare på de andra när jag har vägarna förbi Jula. Jag är tvärtemot de flesta på jakt efter lampor som inte lyser upp för mycket. Tänk synas men inte störa
Det slutar nog med att jag tillverkar egna lyktor
Det slutar nog med att jag tillverkar egna lyktor
Vi har precis fått dessa (6 st) på plats:
http://www.malmbergshome.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=7760018#
Vi sadde dubbla stenplattor som fundament och fäste gängad stav i dessa som möjliggör att pollarna kan justeras in i lod på ett enkelt sätt.
http://www.malmbergshome.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=7760018#
Vi sadde dubbla stenplattor som fundament och fäste gängad stav i dessa som möjliggör att pollarna kan justeras in i lod på ett enkelt sätt.
Klicka här för att svara