12 804 läst ·
22 svar
13k läst
22 svar
Utdragbar skärbräda ovanför diskmaskin?
Tack för bilden Stefan! Precis så som jag tänkte det, perfekt juh. Och vid platsbrist kan man ju ta aluminiumprofil, plastprofil eller rostfri plåt som Thomas säger, så blir det hela lite tunnare också.
Jag har två sådana träskenor som du har på bilden, så jag kan ju prova med de först.
Får jag bara fråga Stefan, hur blir det med skärbrädan när det kommer ånga på den från diskmaskinen? Eller har ni inte det problemet? Jag frågar för det har påtalats här av andra, och jag har själv ingen erfarenhet av hur det blir i ett sådant läge.
Jag har två sådana träskenor som du har på bilden, så jag kan ju prova med de först.
Får jag bara fråga Stefan, hur blir det med skärbrädan när det kommer ånga på den från diskmaskinen? Eller har ni inte det problemet? Jag frågar för det har påtalats här av andra, och jag har själv ingen erfarenhet av hur det blir i ett sådant läge.
nuvarande skärbrädan är 6 mån gammal och ser ut som ny och den byttes för att den andra var skunkig och det berodde inte på diskmaskinen, sen så behöver man ju inte öppna diskmaskinen direkt efter den diskat klart utan kan ju vänta lite, men du kan ju se det som ett extra skydd mot att få byta bänkskivan i förtid, lättare och billigare med en ny skärbräda
Det låter ju kanon! Jovisst är det smidigare att byta en utdragbar skärbräda än en bänkste78fan skrev:nuvarande skärbrädan är 6 mån gammal och ser ut som ny och den byttes för att den andra var skunkig och det berodde inte på diskmaskinen, sen så behöver man ju inte öppna diskmaskinen direkt efter den diskat klart utan kan ju vänta lite, men du kan ju se det som ett extra skydd mot att få byta bänkskivan i förtid, lättare och billigare med en ny skärbräda
Idag brukar man klistra på en självhäftande aluminiumfolie på bänkskivan för att skydda den mot vattenångan från maskinen, även om det är en diskbänksplåt (för att skydda trästommen under plåten).Martin_B skrev:Det låter ju kanon! Jovisst är det smidigare att byta en utdragbar skärbräda än en bänk...fast iofs., nu kom jag att tänka på att vi inte har bänkskiva ovanför diskmaskinen, utan en rostfri diskbänk
...så även om skärbrädan inte har något att skydda ovanför, så lär den ju inte göra någon skada iallafall!
Det kan ju även du göra, om du vill ha lite hängslen också.
Hehe, nä det skadar ju klart inte. Allt för att slippa merarbete med onödiga reparationer senMikael_L skrev:
Men är det inte så att utdragbara skärbrädor i princip försvunnit som tillval i kök pga av hygieniska skäl?
Bakterier och mögelsporer lär ju uppleva rena julafton om dom kan få sig en närande ångpuff då o då vilket leder till att placeringen över diskmaskinen kanske inte är helt optimal....
Bakterier och mögelsporer lär ju uppleva rena julafton om dom kan få sig en närande ångpuff då o då vilket leder till att placeringen över diskmaskinen kanske inte är helt optimal....
Ingen aning om de har försvunnit som tillval eller inte, men vi använder aldrig den utdragbara skärbrädan att skära på direkt. Vi använder den snarare som en liten extrabänk som vi kan dra ut när ledig bänkyta tryter, så lägger vi en mindre skärbräda på den utdragbara.Nimajneb skrev:
Vi skär bara på vanliga flyttbara skärbrädor och har naturligtvis separat bräda till kött, och även olika skärbrädor till grönsaker och frukt.
Sen vet jag inte om ångan i sig, även fast man inte skär på den utdragbara skärbrädan, skulle bidra till bakterier. Mögelsporer är ju helt klart strörre risk för känns det som.
Stefan menar däremot på att han inte har problem med sådant. Så jag vet inte.
Klicka här för att svara