Tjena.
Har försökt att läsa mig till och prata med kollegor på jobbet för att få mitt uterum/tillbyggnad rätt konstruerad.
Vi ska bygga ett utemrum på vår altan som står på pelare (ca 1,7m till mark).
Enligt mina snickarkollegor har de varit på ett liknande projekt där ledningen kom fram till att det inte var bra med ångspärr eftersom fukten stiger uppåt, och stannar då i golvet/isoleringen om ångspärren sitter på varma sidan.
När man läser på rockwools hemsida så tycker de att man ska köra med plast ner mot torpargrund.
Vad är rätt och fel egentligen?
Uterummet kommer ha 170 mm isolering i golvet, 90-120mm i väggarna och runt 120-145 i taket (Sadeltak).
Man kan säga att uterummet mer är en tillbyggnad med mycket fönster och skjutdörrar. Det byggs precis som ett vanligt hus.
Det kommer vara uppvärmt men bara runt 10-15 grader på vintern. Det kommer vara sittplatser för 10 pers där inne och det kommer användas vår-sommar-höst, då temperaturen är lägre utomhus än inne.
Mitt uterum kommer att byggas här:
Min tanke är att bygga golvet i denna ordningen (Underifrån)
Z-Panel 22mm
Gles 25mm
Utegips 9,5mm
Isolering 170mm
Ångbroms Isover Vario (??????)
Golvspån 22 mm
Foam 5mm
Laminat 12mm
Enligt Rockwool ska det se ut såhär;
1 = Ångspärr
Frågan är alltså: Kommer fukten stiga upp och stanna i golvet och orsaka ev fuktproblem om man har ångspärr? Blir det bättre av att sätta en ångbroms typ Isover Vario? Någon som vet hur det är utan att gissa sig fram? Eller behöver jag inte fundera på det då utbyggnaden är runt 160-170 cm ovan mark och fukten borde "blåsa iväg"?
Har försökt att läsa mig till och prata med kollegor på jobbet för att få mitt uterum/tillbyggnad rätt konstruerad.
Vi ska bygga ett utemrum på vår altan som står på pelare (ca 1,7m till mark).
Enligt mina snickarkollegor har de varit på ett liknande projekt där ledningen kom fram till att det inte var bra med ångspärr eftersom fukten stiger uppåt, och stannar då i golvet/isoleringen om ångspärren sitter på varma sidan.
När man läser på rockwools hemsida så tycker de att man ska köra med plast ner mot torpargrund.
Vad är rätt och fel egentligen?
Uterummet kommer ha 170 mm isolering i golvet, 90-120mm i väggarna och runt 120-145 i taket (Sadeltak).
Man kan säga att uterummet mer är en tillbyggnad med mycket fönster och skjutdörrar. Det byggs precis som ett vanligt hus.
Det kommer vara uppvärmt men bara runt 10-15 grader på vintern. Det kommer vara sittplatser för 10 pers där inne och det kommer användas vår-sommar-höst, då temperaturen är lägre utomhus än inne.
Mitt uterum kommer att byggas här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tanke är att bygga golvet i denna ordningen (Underifrån)
Z-Panel 22mm
Gles 25mm
Utegips 9,5mm
Isolering 170mm
Ångbroms Isover Vario (??????)
Golvspån 22 mm
Foam 5mm
Laminat 12mm
Enligt Rockwool ska det se ut såhär;
1 = Ångspärr
Frågan är alltså: Kommer fukten stiga upp och stanna i golvet och orsaka ev fuktproblem om man har ångspärr? Blir det bättre av att sätta en ångbroms typ Isover Vario? Någon som vet hur det är utan att gissa sig fram? Eller behöver jag inte fundera på det då utbyggnaden är runt 160-170 cm ovan mark och fukten borde "blåsa iväg"?
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Det du ska bygga är ju inte torpargrund, det är ju plint
Jag skulle inte köra med plast, aldrig varit med om att man gör det på plintgrund
Däremot brukar man lägga plast på marken under huset vid krypgrund, men det behövs knappast när man bygger märmare 2m ovan mark
Jag skulle inte köra med plast, aldrig varit med om att man gör det på plintgrund
Däremot brukar man lägga plast på marken under huset vid krypgrund, men det behövs knappast när man bygger märmare 2m ovan mark
Det är närmast en torpargrund. Men med bättre förutsättningar. Varför tror ni att fukt stiger?
Det funkar sannolikt med ångbroms också. Men fuktspärr kommer inte att medföra problem.
Det funkar sannolikt med ångbroms också. Men fuktspärr kommer inte att medföra problem.
Jag tycker absolut att du ska lägga en fukt/luftbarriär av något slag, det är ju att betrakta som en yttervägg. Att fuktvandringen skulle drivas uppåt så kraftigt kan jag inte se, det skulle vara dagar när stark sol ligger på på utrymmet under efter regn/dagg? Utegipsen lär ju vara tät något för att stoppa alla sådana problem.
Och jag kan inte se några problem med en vanlig ångspärr - men ångbromsen eller variabel sådan fungerar nog utmärkt med.
Och jag kan inte se några problem med en vanlig ångspärr - men ångbromsen eller variabel sådan fungerar nog utmärkt med.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på hur man snyggt döljer tvättpelare
Badrum -
Foam med fuktspärr ovanför golvvärme?
Golv -
Kostnad utbyggnad 60 m2
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Dölja utrymme under utbyggnad på höga pelare
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Spännande utbyggnadsidé på pelare