4 828 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Utanpåliggande sockel - ergonomisk katastrof?!
Jag har hela tiden drömt om utanpåliggande sockel på mitt blivande kök. Satt och funderade på varför man inte ser det på dagens kök (förutom på de vackra bilderna i inredningstidningarna) och kom på att det måste bero på att det är ergonomiskt felaktigt. Jag har stått och övat på olika platser, men det är ju inte samma sak som att dagligen arbeta i ett kök som sen inte visar sig fungera. När jag funderar vidare så borde det ju vara så att man hade utanpåliggande sockel på väggfasta skåp och serveringsgångar på den tiden "för längre sedan" medan man hade höga vanliga arbetsbord (med hyllor undertill) som var flyttbara där man hackade grönsaker, styckade rådjur mm.
Är utanpåliggande sockel på ett arbetskök ett modernt påfund?
Går det att ha på tex köksön (där vi ska förbereda mat och diska)?
Hade man förr utanpåliggande sockel för att var vackert eller för att det var lättast att sätta upp (kanske både och)?
Är utanpåliggande sockel på ett arbetskök ett modernt påfund?
Går det att ha på tex köksön (där vi ska förbereda mat och diska)?
Hade man förr utanpåliggande sockel för att var vackert eller för att det var lättast att sätta upp (kanske både och)?
Jag har funderat på samma sak som du. Vi kommer att ha utanpåliggande sockel i vårt kök när vi bygger om det fast min pappa som arbetat i många år med att rita och bygga kök åt olika köksföretag och kunder tycker vi är vansinniga. Men å andra sidan tycker han att vi MÅSTE ha upphöjd ugn och diskmaskin också och utdragbart skafferi etc etc...saker som vi inte vill ha eftersom vårt kök finns i ett torp från slutet på 1800 och inte kommer att passa med alla nymodigheter.
Det är på grund av att man slår tårna i som man har inskjuten sockel och för att man inte ska behöva stå böjd men jag har testat pecis som du och aldrig står jag med tårna under skåpen eller ens så nära att jag skulle slå i. Prova att ställa en vanlig bräda framför ditt kök nu i nederkanten och arbeta med den där. Kanske kommer du slå i i början av ovana men man vänjer sig ju vid sånt. Men känn efter om det är obekvämt att stå så i praktiken innan du bestämmer dig helt. Sen vet jag att det finns andra här som har kök med utanpåliggande sockel och de kan säkert svara om de hittar din tråd.
Det är på grund av att man slår tårna i som man har inskjuten sockel och för att man inte ska behöva stå böjd men jag har testat pecis som du och aldrig står jag med tårna under skåpen eller ens så nära att jag skulle slå i. Prova att ställa en vanlig bräda framför ditt kök nu i nederkanten och arbeta med den där. Kanske kommer du slå i i början av ovana men man vänjer sig ju vid sånt. Men känn efter om det är obekvämt att stå så i praktiken innan du bestämmer dig helt. Sen vet jag att det finns andra här som har kök med utanpåliggande sockel och de kan säkert svara om de hittar din tråd.
Vi har utanpåliggande sockel i vårt kök. Jag har inte upplevt några problem med det. Jag har frågat maken och han säger sig inte heller ha några problem med det. Sedan måste jag ju tillägga att det som vi använder som mesta arbetsytan har inte någon sockel alls eftersom det är ett bord med granitskiva så jag har inte någon utanpåliggande sockel där jag är mest.Det var inte någon tanke bakom det sockelmässigt utan det var helt enkelt så att jag ville ha ett bakbord med granitskiva så det satte vi ett framför fönstret.
Vi har det emellertid runt diskbänken och där är vi ju också mycket och arbetar. Själv älskar jag våra socklar och tycker att de är skitsnygga.
Vi har det emellertid runt diskbänken och där är vi ju också mycket och arbetar. Själv älskar jag våra socklar och tycker att de är skitsnygga.
Klicka här för att svara