Hej Elform! Jag ska bygga stuga, när jag fått startbesked så småningom. Stugan får liggande plankstomme i väggarna. Och blir isolerad i ytterväggar och tak, men utan isolering i mellanväggarna. I konsekvens blir strömbrytare, dosor och sladdar på mellanväggarna utanpåliggande, eftersom det saknas isolering att fälla in i och att innerväggarna är massiva. Medan på ytterväggar och i taket, där finns möjlighetet att dra invändiga elrör och montera invändiga apparatdosor i isoleringen. Jag har uppfattat att invändiga elrör och invändiga apparatdosor monteras i samband med att isoleringen snickras ihop, som en förberedelse till elarbetet. Min fråga lyder nu: Är det okay att kombinera infälld ström med utanpåliggande ström på detta sätt? Eller blir elekriktikern tokig då? Mvh; PerOF

Det är fullt lagligt. Bara man gör övergången från Infälld och utanpåliggande installation på rätt sätt. För att underlätta istället kanske det hade gått att slå på en liten regel på ena sidan innerväggen så att rör och dosor får plats? Ska du gipsa väggarna eller ska du ha de så att stockarna syns? Är bara att göra rör utsläpp precis intill väggen så att man kan gå med en utanpåliggande kabel in i dosor och rör. Gårgivetvis att gå på en takdosa eller kopplingsdosa men inte alltid den möjligheten finns.

Är det "tomma" innerväggar som man normalt bygger med så är det bara att lägga rör och dosor därmed. Isoleringen är inget som spelar roll för elen i innerväggar. i ytterväggar och tak mm bör tänka så att man inte kanfå kondens i rör som passerar varmt och kallt. Jag tror elektrikern vill vara före isoleringen men inget måste men enklare om man kan skära ut isoleringen efter de dosor som blir då isolering ej ska plattas till då den förlorar/tappar isoleringsmöjligheter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.