Är det OK att lägga FK i utanpåliggande flexslang? Istället för EKLK eller dyl.

Nej. Speciellt inte om det krävs EKLK.

Låt mig omformulera mig.
Såvida slangen inte riskeras att skadas mekaniskt, är det okej då?

Edit,
Eller krävs det tre lager av isolering för utanpåliggande montage?

Redigerat:
Är rent mekaniskt eller skyddsmässigt ingen skillnad mellan flex + FK mot en EKK, att det sedan är skitfult med utanpåliggande slang är en helt annan sak :-)

Jo, det håller jag med om. Åtminstone på de flesta ställen...

Vill bara utröna om alla krav på isolering uppfylls med utanpåliggande flexslang med FK.

Mekanisk påverkan undantaget.

Mikael_L
dannan skrev:
Jo, det håller jag med om. Åtminstone på de flesta ställen...

Vill bara utröna om alla krav på isolering uppfylls med utanpåliggande flexslang med FK.
Det är OK, första isolerande barriären är på FK'n (EK'n) och andra utgörs av slangen.
Annars skulle den inte få förläggas i vägg ingjuten i golv osv, utan ett extra isolerande lager.

Men utanpåliggande slang måste kanske klamras tätare eller nåt? då den kanske kan tänkas lättare bli "bortriven" ...?

Det finns en mängd miljöfaktorer att ta hänsyn till:

- UV. Många slangar måste skyddas
- Vatten. Flexrör kan knäppligen förläggas utomhus
- Mekanisk åverkan
- Temperatur
- Skärmning

Kabel VET man vad den är godkänd för, medan flexrör där man drar i FK och skapar en egen kabel blir något till största delen ospecificerat. Möjligen finns det specar för slang med fördragen FK, men jag har inte hittat några sådana.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Flexslang eller VP-rör är avsedda för olika typer av infälld installation med idragna enkelledare eller kabel. Kan undantagsvis klamras utvändigt oskyddat likt kabel vid tex en central, ovan undertak eller annan anslutning till kopplingsutrustning, men inte användas för en regelrätt utanpåliggande installation. Däremot är båda lämpliga för att förstärka mekaniska skyddet för kabel och då givetvis i det sammanhanget även utvändig förläggning.

Lite svårt att se varför man skulle vilja ersätta kabel med fördragen flexslang mer generellt, och det av flera skäl.

dannan skrev:
Är det OK att lägga FK i utanpåliggande flexslang? Istället för EKLK eller dyl.
Varför?

Jag behöver 6 tåtar.

Hade ett ställe förut där det hade varit lättare istället för att flera EKLK.

Nu vet jag inte varför du behöver 6 tåtar. Men den vanligaste anledningen till det, är att man har en trappkoppling och behöver få fram fas till uttag i närheten av den "bortre" trappomkopplaren. Det problemet löser man enkelt med en sparkoppling, som sparar in en av trådarna.

hempularen skrev:
Nu vet jag inte varför du behöver 6 tåtar. Men den vanligaste anledningen till det, är att man har en trappkoppling och behöver få fram fas till uttag i närheten av den "bortre" trappomkopplaren. Det problemet löser man enkelt med en sparkoppling, som sparar in en av trådarna.
Tack för tipset. :)

Men har en rörelsevakt samt två lampor...

En välplacerad dosa kanske löser problemet?

Det brukar inte behövas mer än fyra trådar inklusive skyddsjord till en sensor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.