500 kr för 6meter och 400mm bred. Perfekt för vatten, el, tryckluft. 120 kr/konsol. Annars skruva med längre skruv och skippa konsoler.

2000 kr för 24meter...

Jag viker mig för ovanstående, stegarna är billigare än vad jag först skrev! :)

Ah tack för priser. Lyckades inte hitta det själv. Vad får man stegar för?

Jag skrev priset för stegar. Det var dyrare förr när det bara fanns WIBE.

Kabelstegar i taket alldeles intill väggarna. Då är det ju bara att dra ner det man behöver och lätt att komplettera i framtiden om något saknas.

Självklart använder du stegar i det utrymmet, de lätta av korgtyp med alla fina tillbehör, pendlar, konsoller osv gör det enkelt att fixa en installation som är lätt att utföra och komplettera. De är även billiga, du får bara luska rätt på en vettig inköpskanal. Även bra att ha som utgångspunkt för andra dragningar som tex luft, eller hänga armaturer i osv.

Är det en jordbruksfastighet? i så fall måste du komma ihåg att följa LBK:s föreskrifter och rekommendationer.

Finns det några stegar ni skulle kunna länka mig till? Jag har aldrig kollat närmare på kabelstegar så jag vet inte riktigt vad som är bra och inte :) Vet inte vad en bra stege skall ha, ens.

Dodger: Nej, ingen jordbruksfastighet, men bra att du tog upp det!

Tackar! Har filurat lite och kommit fram till att stegar förmodligen är rätta vägen att gå. Visst skulle jag kunna förlägga en del i rör som jag vet kommer behövas. Jag har gjort det tidigare och det fungerar väl hyfsat. När man väl börjar komma nära färdigt så brukar man inse att uttagen bara hamnade nästan rätt osv och behöver komplettera med utanpåliggande. I en sån här byggnad känns det nästan omöjligt att komma i närheten eftersom jag inte riktigt har en susning om hur utrymmet kommer användas. Vart kommer enklare verktyg och maskiner användas och vart kommer trefasprylarna stå osv. Sedan verkar det, precis som någon skrev, perfekt för att dra tryckluftledningar på. Ska man ändå ha sådant utanpå väggen kan man lika gärna ha stegar uppe i taket och samla allt skrot där + att man inte behöver tänka färdigt el och luftledningsdragning innan man sätter igång (bevisligen blir det aldrig av på ett såhär pass stort utrymme). Fick numret firman som river en busstation just nu. Ska ringa dit och höra först om det är så att de samlat på sig lite sådant (kanske kan göra mer fynd där också? :). Annars blir det nya. De var ju inte blodigt dyra ändå.

Sååå avis :-)

Det lilla jag tänkte på när jag läste tryckluftslangar, är risken för kondens i slangarna ... Så någon typ av fuktavskiljare (eller vad det nu heter) :-)

Jo det är väl standard vid fasta installationer? ;) åtminstone om man tänkt pyssla lite med lackering. Jag har på pappret delat in byggnaden i tre utrymmen. En stor hall, en spolhall/lack utrymme och ett förråd eller pannrum så småningom om. Då pratar vi kanske 10år bort. Det gäller att inte ha bråttom för då kan man lätt bli stressad ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.