jag håller på renoverar och skall inte dra elen själv utan detta kommer skötas av behörig elektriker. men man går dock och funderar lite.
Vi skall ha utanpåliggande el. Huset är inte stort, vardagsrum kök hall på nedervåningen, ca 55 kvm. Vi kommer ha elvärme.
Kan man då tänka sig att ha en trefaskabel i varje rum? Dvs den tar element samt eluttag och lampor i taket? Tänkte att det skulle dras ett rör till vald plats och därifrån kommer det utgå kulokabel. Får man dra kulo i rör?
Eller ska man köra med systemet att elementen ligger på en slinga och uttag taklampor på ett annat?
tacksam för svar så kan jag ha något att fundera lite mer på
mvh A

Bäst att köra kraft och el-värme var för sig. Kulo få inte dras i rör.
Om du behöver dra i rör skulle jag använt EKLK med apk-klammer efter. Kanske lite overkill att ha EKLK inomhus. Kan vara problem att få igenom EKLK i rör om det är amatör-böjar och dyl på vägen. EKK kommer inte se bra ut om du inte klamrar ca 15-20 cm mellanrum.

Om du sätter en kulodosa över rörutloppen så kan du dra FK/EK i rör och sedan byta till kulo från dosan.
Ett annat alternativ kan vara att skala upp kulon, för då är den tillåten att dra i rör. Fast om det är en lång bit så är ju inte det det roligaste och snabbaste alternativet. Inte heller det billigaste.

Och sedan är det självklart Letti-klammer som gäller. :)

//Patrik

Blir EKLK jobbigt att dra i röret med manteln, går ju även den att skala för det som ska dras i röret.

Elvärmen bör du dra separat som redan påpekats.

I övrigt kan du dra fram trefasgrupper och dela upp dem lokalt på det sätt som du beskriver. Inte det mest överskådliga sättet att göra en installation, men ibland motiverat om man inte vill/kan dra fram massor med enfasmatningar.

I ett vanligt rum behöver vanligen inte så mycket installerad effekt, men jag har själv gjort på detta sätt i köket där effektbehovet är stort.

Om värmeelementen är 400V så är det ett krav att dom matas via en separat gruppledning.

mycke_nu skrev:
I ett vanligt rum behöver vanligen inte så mycket installerad effekt, men jag har själv gjort på detta sätt i köket där effektbehovet är stort.
Om man har lysrör i ett rum man vistas länge i så kan det vara vettigt att ha trefas för att minska flimret från lysrören!

yxis skrev:
Om man har lysrör i ett rum man vistas länge i så kan det vara vettigt att ha trefas för att minska flimret från lysrören!
Det är väl en sådär bra lösning när det finns lysrör med HF-don! Då slipper man dessutom ljudet som kommer från "vanliga" lysrör, rätt störande.

hur gör man med dragningen av utanpåliggande el om man har en kabel för uttag och belysning och en kabel för uppvärmninge(elementen) bli som inte så snyggt kan jag tycka...

Uppvärmningen drar man på yttervägg och uttag och belysning bara på innerväggar, dessutom går det att dra dubbla kablar snyggt men inte med TC klammer.

Protte

prototypen skrev:
Uppvärmningen drar man på yttervägg och uttag och belysning bara på innerväggar, dessutom går det att dra dubbla kablar snyggt men inte med TC klammer.

Protte
Va? dra uttag och belysning BARA på innervägg? Att kabel till radiatorer hamnar till största delen på yttervägg är ju naturligt men vad menar du sen? Ska man inte få ha uttag på yttervägg?

APK klammer i passande storlek funkar fint när man klammrar fler än en kabel, går att klämma in fler kablar i samma klammer.

Ett alternativ är att gömma kabel (typ EKK) i ihålig golvlist som finns i både proffs och amatötutförande.

Ajabaja.. förr eller senare spikar någon i en 230volts kabel utan skärm låter det som. Undvik att lägga starkström dold om den inte ligger en bit in i väggen i vprör.

R_Strandberg skrev:
Ajabaja.. förr eller senare spikar någon i en 230volts kabel utan skärm låter det som. Undvik att lägga starkström dold om den inte ligger en bit in i väggen i vprör.
Varför skulle man spika i en golvsockel som redan sitter fast på väggen? Finns speciella sådana för att gömma kabel bakom.

Skulle absolut inte lägga starkström i dom urfräsningarna. Högtalarkabel eller möjligtvis antennkabel.

Om man nu inte vill ha kablar utanpåliggandes kan man fräsa ett spår i väggen där golvlisten sen sitter och lägger in vp rör en bra bit in i väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.