Jag kan tänka mig att dra elen utanpå väggarna men tycker att utanpåliggande elurtag är fula och klumpiga. Rent praktisk t borde man kunna knåpa till det så att ledningen försvinner in i väggen precis vid urtaget, men finns det några regler som förbjuder/reglerar den varianten? Och finns det färdiggjorda prylar för göra just detta? Det finns infällda urtag nu, men de är bara ojordade och huset så gammalt så att ledningarna säkert inte går i några rör.

Jo om uttagen är infällda så går leningarna sannolikt i rör. Och bör i de flesta fall kunna bytas.

Är huset väldigt gammalt är det säkert blyinfattade rör och då är det nästa omöjligt att byta. Ska man byta ledningar så kan man lägga dem bakom tak resp. golvlisten, finns lister för sånt. Man kan även fasa ut själv. När det gäller uttagen så kan man skära ut i väggen, så länge ni inte bor i betonghus, och sätta dit innfälda uttag. Lite pillerjobb men det går.
Mvh Luppe :o

Huset är från 1910 och tillbyggt 1950. Men oavsett rör eller ej så lär det säkert bli en del extra urtag (som jag tänkte skära ut hål för, det är inte betonghus som tur var :-)) och därför säkert en del utanpåliggande el.

Jag hittade en tråd om Kulo genom vägg LÅNGT ner på listan och där fattade jag det som att man fick dra in Kulo (utan att ta bort manteln) en kort bit in i väggen till en kopplingsdosa (för övergång till ledning i rör) eller infällt urtag. Är det rätt fattat? Det nämndes mest i förbigående eftersom det inte var huvudämnet så det fanns utrymme för missuppfattning.
Det låter ju annars som det jag vill! Dvs dra Kulon utanpåliggande tills precis vid urtaget och där låta den försvinna in i väggen för inkoppling till det infällda urtaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.