En fråga!
I vår dusch så blev det inte riktigt bra med fallet så på ett ställe så blir det en liten vattenansamling på ca 5x5 cm..... vad kan en besiktningsman ha för synpunkter på det?
Det torkar upp väldigt snabbt med hjälp av golvvärmen!!!
Är på gång att sälja och undrar om man måste åtgärda detta???

Nja, det är inte utfört enligt branschreglerna såklart, men å andra sidan är det omöjligt att åtgärda utan att riva upp allting. Det man kan göra är att lägga på ett lager golvplattor till och se till att det blir bra fall på dem, men antagligen så ligger ju själva tätskiktet inte som det ska. Har du pratat med den som gjort badrummet?

allså, jag pratar med den där klåparn varje dag....mig själv :-? tätskiktet är det inge fel på... felet var att jag var lite för hårdhänt på just det stället....... så mosaiken kom inte riktigt jämt...... men hur fasiken kan man bevisa det ???? :-/

paaben skrev:
allså, jag pratar med den där klåparn varje dag....mig själv  :-? tätskiktet är det inge fel på... felet var att jag var lite för hårdhänt på just det stället....... så mosaiken kom inte riktigt jämt...... men hur fasiken kan man bevisa det ???? :-/
Så tätskiktet ligger med fall? Men hur lyckades du få mosaiken att inte ha fall då..? Hur tjockt med fix har du lagt?

lagom....trodde jag..... på just det här stället så tröck jag lite hårdare än vad jag gjorde över resten......jag vet... klantigt som fanken men det finns förklaring till det också.... men frågan är..... vad säger en besiktnignsman om det här???

paaben skrev:
lagom....trodde jag..... på just det här stället så tröck jag lite hårdare än vad jag gjorde över resten......jag vet... klantigt som fanken men det finns förklaring till det också.... men frågan är..... vad säger en besiktnignsman om det här???
En besiktningsman kommer att anmärka på det, det är ju inte korrekt utfört.. Men det är liksom allt han kan göra. Sen är det ju upp till köparna att tycka vad de vill om det.

Ett tips där är ju att se till så köparna besiktigar före kontrkstskrivningen, och håll nere tiden så att övriga budgivare fortfarande kan vara aktuella.

Om ni får ett kontrakt med villkor om besiktning så är det betydligt lättare för köparen att hävda detat som ett fel som skall ge prisnedsättning = totalt omgjort.

Det man kan göra är att lägga på ett lager golvplattor till och se till att det blir bra fall på dem, men antagligen så ligger ju själva tätskiktet inte som det ska.
Om tätskiktet ligger med fall mot golvbrunnen överallt kan väl knappast ha någon betydelse? Vattnet har ju ingen möjlighet att rinna under plattorna.

en vattensamling på 5cm x5cm .... :) det skulle jag inte riva golvet för och inte heller betrakta det som dåld fel. Berätta för köparna som det är för att slippa framtida gnäll. Tycker dom om huset så backar dom inte för en så liten kosmetisk skavank.
Det skulle jag inte backa för och snarare uppskatta dej som säljare att du berättar om såna små detajer som är svåra att se om man inte duschat i huset än.
gaia

arny skrev:
Om tätskiktet ligger med fall mot golvbrunnen överallt kan väl knappast ha någon betydelse? Vattnet har ju ingen möjlighet att rinna under plattorna.
Vad menar du? Det är ju precis vad det gör.. Det är viktigt att tätskiktet ligger med fall för att det inte ska bli stående vatten på tätskiktet, under plattorna.

Det borde vara svårt för vattnet att "rinna" under plattorna, med tanke på allt fix...
Vad jag fått lära mig är att det tar ca 10 min att få allt fix under en 20x20 platta att bli helt genomfuktat när man spolar vatten på fogen. Men det tar 3-6 månader att få allt fix torrt igen... (provat med platta monterad på glasskiva bla)
Alltså är det en ständig fuktbelastning under plattorna. Det är väl bla därav boverkets nya regler från 1 juli 2007 kommer.

Fredrik_ skrev:
Det borde vara svårt för vattnet att "rinna" under plattorna, med tanke på allt fix...
Vad jag fått lära mig är att det tar ca 10 min att få allt fix under en 20x20 platta att bli helt genomfuktat när man spolar vatten på fogen. Men det tar 3-6 månader att få allt fix torrt igen... (provat med platta monterad på glasskiva bla)
Alltså är det en ständig fuktbelastning under plattorna. Det är väl bla därav boverkets nya regler från 1 juli 2007 kommer.
Nej, det är klart att det inte rinner på samma sätt som ovanför. Men har du också lärt dig att det inte har någon betydelse om det är fall på tätskiktet? För det är det jag hävdar att det har, inte för att det skulle torka upp på stubben bara för det, utan för att det faktiskt sker en ganska ordentlig vattentransport under plattorna. Sen, visst, inte torkar det upp på en gång precis, utan det tar säkert ganska lång tid innan det är helt torrt.

Nej, jag har inte lärt mig att det är ok att att inte ha fall på tätskiktet.
Det finns väl inte så mycket att läsa om det eftersom man bygger fallen innan man lägger tätskiktet. Men det är ju så att man kan ju "fuska" lite med extra fix om man fått en svacka. Men det bästa är ju att leta reda på svackorna innan man lägger fuktspärren. Annars kanske de finns kvar när man klinkar... :'(

Fallet skall självklart ligga under tätskiktet när allt är korrekt gjort, men har man en mindre svacka på något ställe och "fuskar" genom att lägga mer fix där så kan jag inte tänka mig att det för någon betydelse. Vattnet kommer inte att rinna under plattorna och kapillärkrafter gör att vatten letar sig vägar även upp för fall. Jag tror att främsta anledningen till att fallet skall vara korrekt under tätskiktet är att man inte skall ha onödigt mycket fix under plattorna. Det har säkert nackdelar både för hållfasthet och för förmågan att hålla kvar fukt. Men för små svackor som den i det här exemplet kan jag inte tänka mig att det har någon betydelse.

Jag är ganska övertygad om att det rinner mer än man tror under plattorna. Jag har till exempel läst om en lirare här på forumet där badrummet av okunskap blev så att tätskiktet låg i lätt bakfall, och plattorna med korrekt fall. När han duschade kom det ganska omgående ut någon deciliter vatten under tröskeln vid dörren ett par meter bort.

I det här exemplet ligger tätskiktet med fall, det är bara plattorna som han lyckats få svacka på på något sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.