Nej det är den inte. Montaget/installationen måste vara utfört av behörig elektriker som har den el-behörighet som krävs för installationen samt att erforderliga mätningar görs. Man kan montera själv om sedan behörig elektriker godkänner installationen.useless skrev:
Det är idag inte många elektriker som gör sådant sedan de nya installationsreglerna infördes, jag gör det inte.
Nej, det kan man inte. Har aldrig kunnat heller. Det är, som du själv sa, själva monteringen som är grejen.R Roger Björkman skrev:
Man kan tänka sig en konstruktion där man tar upp kunden i sitt eget EKP men det ska då vara gjort innan installationen.
Konstigt att du tar upp den felaktigheten om du är behörig elektriker?R Roger Björkman skrev:
Det finns som sagt var inget utrymme i lagen för att "godkänna" någons elinstallationsarbete, utan det är själva arbetet i sig som är reglerat.
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Skulle nog våga sticka ut och säga att det inte är så många elektriker som gör mätningar överhuvudtagetR Roger Björkman skrev:Nej det är den inte. Montaget/installationen måste vara utfört av behörig elektriker som har den el-behörighet som krävs för installationen samt att erforderliga mätningar görs. Man kan montera själv om sedan behörig elektriker godkänner installationen.
Det är idag inte många elektriker som gör sådant sedan de nya installationsreglerna infördes, jag gör det inte.
Här blandar du ihop äpplen och päron. Det är viktigt att skilja på installationsarbete och installation. Installationsarbete får bara utföras av den som har personlig auktorisation eller arbetar inom ramen för ett registrerat installationsföretag med egenkontrollprogram. Har man inte det är installationsarbetet olagligt. När det däremot gäller installationen så är den godkänd och lagligt om den följer god elsäkerhetsmässig praxis och gällande föreskrifter, oavsett vem som uppfört den.R Roger Björkman skrev:
Fel igen!R Roger Björkman skrev:
Istället för att jag tjafsar med dig så kan Fredrik få förklara:
Troligtvis så händer ingenting ens i tingsrätten. Det var inte så länge sedan som en husägare hade använt trädgårdsslang som Vp-rör, skitigt i dosor och dragit allting själv och han fick inget skit för det. Tingsrätten tyckte tvärtom, att det var samma material i en trädgårdsslang som i ett Vp rör, så vad är problemet? Jag har tyvärr inte länk till artikel här, men det kanske någon annan har?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Nja, det är väl att hårddra det hela.C cdx873v skrev:Troligtvis så händer ingenting ens i tingsrätten. Det var inte så länge sedan som en husägare hade använt trädgårdsslang som Vp-rör, skitigt i dosor och dragit allting själv och han fick inget skit för det. Tingsrätten tyckte tvärtom, att det var samma material i en trädgårdsslang som i ett Vp rör, så vad är problemet? Jag har tyvärr inte länk till artikel här, men det kanske någon annan har?
Först och främst rörde frågan dolda fel, inte olagligt installationsarbete.
Taget från sidan: https://www.elinstallatoren.se/2022/03/lekmans-elinstallationer-inte-fel-enligt-hovratten/
Observera här "utifrån förhörspersonernas uppgifter". Dvs, man tar överhuvudtaget inte frågan om det är samma material eller inte, utan det är väl snarare mer att motparten inte lyckats bevisa att slangen inte duger för ändamålet.
Här rör sig alltså diskussionen om jordabalken, inte elsäkerhetslagen.
Så utfallet beror nog på om det är ett ärende rörande dolda fel eller ett ärende om olagligt elarbete. Därmed inte sagt att risken att fällas för olagligt elarbete särskilt stor.
Tackar för förtydligande. Även om jag var ute och cyklade lite, så känns det ändå rätt lugnt, om jag ska vara ärlig, heheFairlane skrev:
Nja, det är väl att hårddra det hela.
Först och främst rörde frågan dolda fel, inte olagligt installationsarbete.
Taget från sidan: [länk]
Observera här "utifrån förhörspersonernas uppgifter". Dvs, man tar överhuvudtaget inte frågan om det är samma material eller inte, utan det är väl snarare mer att motparten inte lyckats bevisa att slangen inte duger för ändamålet.
Här rör sig alltså diskussionen om jordabalken, inte elsäkerhetslagen.
Så utfallet beror nog på om det är ett ärende rörande dolda fel eller ett ärende om olagligt elarbete. Därmed inte sagt att risken att fällas för olagligt elarbete särskilt stor.
Hej igenC cdx873v skrev:Troligtvis så händer ingenting ens i tingsrätten. Det var inte så länge sedan som en husägare hade använt trädgårdsslang som Vp-rör, skitigt i dosor och dragit allting själv och han fick inget skit för det. Tingsrätten tyckte tvärtom, att det var samma material i en trädgårdsslang som i ett Vp rör, så vad är problemet? Jag har tyvärr inte länk till artikel här, men det kanske någon annan har?
Visst får kunden montera vägguttag elcentraler mm mm men får inte koppla in och dra kablar till dessa organ, men själva fysiska montaget får vem som helst göra. Sen kan det bli så att jag som elektriker inte godkänner montaget vid inkoppling, men det får man klargöra med kunden. Då brukar de flesta backa och låta mig göra hela jobbet.
Fel igen. Det finns inget utrymme i lagen för att någon ska godkänna någon annans arbete. Det du radar upp är elinstallationsarbete som bara får göras av en elektriker med auktorisation eller någon som jobbar åt ett elinstallationsföretag och omfattas av dess egenkontrollprogram.R Roger Björkman skrev:Hej igen
Visst får kunden montera vägguttag elcentraler mm mm men får inte koppla in och dra kablar till dessa organ, men själva fysiska montaget får vem som helst göra. Sen kan det bli så att jag som elektriker inte godkänner montaget vid inkoppling, men det får man klargöra med kunden. Då brukar de flesta backa och låta mig göra hela jobbet.
Att en del elektriker låter kunderna göra det tråkiga jobbet innebär inte att det är tillåtet.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Man får inte montera det på väggen, det är elinstallationsarbete, men att "montera ihop" en elcentral, vägguttag eller liknande, och utföra elproduktens interna kopplingar, medans det ligger på marken/bordet får vem som helst göra.R Roger Björkman skrev:
När du har gjort det, så är det en elprodukt som montören sedan har CE-ansvaret för.
Det beror på att montering/ihopsättning av elprodukt utgör inte elinstallationsarbete.
Skilj här på montering och installation.
Precis som att du får montera ihop IKEA-lampan, men du får inte sätta upp den i taket om det inte är:
1: Utbyte av gammal armatur.
2: Det finns befintligt lamputtag.
Ihopsättning/montering av elprodukt (t.ex. skruva ihop IKEA-lampan) utgör inte elinstallationsarbete. Att skruva upp den i taket (installation) är däremot elinstallationsarbete.useless skrev:
Det betyder att det är fullt lagligt för en "lekman" att dra FK genom en slang som sitter på rulle, och sedan låta elektriker använda slangen med färdigmonterad kabel. Att dra samma FK genom slangen när slangen är installerad på väggen, är dock förbjudet (elinstallationsarbete). På samma sätt är det förbjudet för oauktoriserad att installera slangen.
Detta beror på att när man drar FK genom en slang som sitter på rulle, så tillverkar man en elprodukt (slang med fördragen kabel) likt denna: https://www.proffsmagasinet.se/el-b...-fordragen-100-m-3g15-mm-ytter-o16-mm-3036796
Och det krävs inte auktorisation för att tillverka en elprodukt.
Det är inget konstigare att än om du köper en färdig elcentral från ett företag, där elcentralen redan är bestyckad med säkringar och jordfelsbrytare och huvudbrytare, så behöver det inte vara en behörig elektriker som satt ihop den, utan hela enheten utgör en "elprodukt" som sedan omfattas av CE och produktsäkerhetslagen.
Dock som Roger säger, så är det uppenbart olämpligt att låta en kund sätta ihop en elcentral. Däremot mindre produkter såsom lampor, vägguttag med timers eller smarta-hem uppkopplingar, och liknande, är ju ingen fara bara man är säker på att kunden inte kopplar fel, eller som jag nämnde, dra FK genom en slang medans den sitter på rulle. Och då har man ansvaret sedan för elprodukten när man kopplar in den.
Redigerat:
Det är fel. CE-märkning är enbart relevant när en näringsidkare säljer en produkter till en konsument på den kommersiella marknaden. Om du som privatperson tillverkar en elektrisk apparat för eget bruk finns inget som helst krav på CE-märkning. Tveksamt om myndigheterna skulle försöka tillämpa lagom om du byggt en apparat för eget bruk men sedan ger bort eller säljer den som privatperson, även om det antagligen skulle kunna bedömas falla under CE-direktivet.S sebastiannielsen skrev:
Den där meningen är tvetydig.useless skrev:
Om man med "arbete" avser elinstallationsarbete och man med "godkänna" avser "ta ansvar att någon utför elinstallationsarbete" så är det fult möjligt och inget konstigt. Det går nämligen utmärkt för ett registrerat elinstallationsföretag att i sitt egenkontrollprogram skriva att de kan nyttja instruerad personal, och hur deras kompetens skall säkerställas.
Om man med "arbete" avser den resulterande installation och med "godkänna" avser "intyga att en installation följer god elsäkerhetsmässig praxis och gällande föreskrifter" så är det fullt möjligt och inget konstigt. Det görs dagligen elbesiktningar av såväl gamla som nya installationer. Det förändrar dock inte det faktum att anläggningsägaren fortfarande är ansvarig för anläggningens skick, och elinstallatören övertar inte det ansvaret genom att göra sin inspektion. Möjligtvis kan en elinstallatör drabbas av någon sorts påföljd om något allvarligt fel, som denne borde ha hittat, missats. Men det är en helt annan fråga.
Så återigen min gamla käpphäst från tidigare i tråden: Det är viktigt att skilja på elinstallationsarbete och elinstallationer.
Att intyga att en elinstallation är helt korrekt utförd är inga problem men det hjälper ju föga då det är själva arbetet med att utföra installationen inte kan "godkännas" i efterhand. Den som utför arbetet måste göra det under företagets egenkontroll och där finns det ingen tvetydighet.
Ja, det är klart att det finns möjligheter - Elinstallatören kan ju anställa kunden också om det är så. Men om vi pratar om hur det funkar i praktiken så är det ingen som anställer eller inkluderar en kund i sitt egenkontrollprogram för att kunden ska kunna sätta dosor och dra slang själv lagligt.O Oldfart skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Korrekt. Det finns inget krav på CE-märkning som det finns när man sätter en produkt på marknaden.O Oldfart skrev:
Med "CE-ansvar" och att produkten "omfattas av CE-kraven" (utan märkningen och testkraven) menar jag här det ansvar som uppkommer ifall produkten inte uppfyller gällande krav, och detta uppdagas (tex pga en olycka eller anmälan om störning). Bara för att det inte finns krav på CE-märkning betyder inte att man kan bygga en produkt som EMC-stör utav helvete och där fasen är kopplad till höljet på produkten.
Så det finns ju fortfarande ett ansvar att, när man som privatperson bygger en elprodukt, att säkerställa att produkten uppfyller god elsäkerhetsmässig praxis och som "i praktiken" uppfyller CE-kraven.
Även om man inte som privatperson behöver testa produkten och bevisa att den uppfyller CE-kraven, så behöver man ju fortfarande jorda ordentligt och skärma av störande komponenter m.m. och i alla fall bygga elprodukten ansvarsfullt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det är också därför jag stör mig så mycket på när man skriver att det är "förbjudet att byta stickproppen på en klass 0 produkt till en jordad stickpropp, ett sådant arbete får bara göras av fackman".
Visst, att bara byta rakt av från en ojordad (rund) stickpropp till en jordad är ju inte tillåtet (eftersom den ojordade produkten då kan användas i icke-isolerade miljöer vilket blir farligt), men det finns inget förbud mot att faktiskt göra ett ordentligt arbete och jorda produkten och därefter sätta en jordad stickpropp på produkten.
Då är det givetvis viktigt att man mäter upp jordningen också med ett ohm-instrument för att se till att det är bra jordförbindelse från alla berörbara delar på t.ex. bordslampan.