É
Sambon köpte nån växtlampa som kom levererad med USB-kontakt. Den vill ha 2.1A in vilket är samma som våra iPad-laddare ger ut. Laddaren blir dock varm om man kör max effekt på lampan och jag vet inte om dessa laddare är gjorda för att belastas till max hela tiden? Den blir ju varm vid laddning av en surfplatta också men det är ju bara en kortare period.

Finns det bättre alternativ för att driva denna lampa? Det finns laddare som ger ut 2,4A och till och med 3A:
https://www.kjell.com/se/produkter/...l-3-a-usb-laddare-quick-charge-3.0-vit-p90294

Bättre marginal så borde inte bli varmt tänker jag. Men är dessa gjorde för att agera nätaggregat eller är det bara tillfällig laddning deär godkända för? Man ska ju dra ur laddare sägs det... Det kommer ju inte göras med denna mer än att man slår av lampan på nattten med en strömbrytare.

Är det en kvalitetsladdare så blir den bara varm, men troligen inte farligt varm. Den kommer inte hålla så länge då dess tilltänka anändningsområde är att ladda ett batteri en gång om dan eller så.

Så du har helt rätt. Helt klart bättre att hitta nått som kanske ligger på 50% belastning eller så.

É
Okej verkar inte komma in några andra förslag så kör nog på den jag länkade till. Känns bara fel att ha en ”laddare” i jämt då det alltid sägs att laddare ska man dra ur när man laddat klart. Varför det nu är så viktigt jämfört med vägguttag med inbyggda usb-uttag som är på jämt? Större isolationsavstånd har jag för mig jag läst, borde dock vara mest kritiskt under belastning.

É ÉlPontus skrev:
Okej verkar inte komma in några andra förslag så kör nog på den jag länkade till. Känns bara fel att ha en ”laddare” i jämt då det alltid sägs att laddare ska man dra ur när man laddat klart. Varför det nu är så viktigt jämfört med vägguttag med inbyggda usb-uttag som är på jämt? Större isolationsavstånd har jag för mig jag läst, borde dock vara mest kritiskt under belastning.
Det är aldrig fel att plugga ut saker som inte används. En laddare används ju i
bara ibland.

Det för övrigt samma regler om krypavstånd för alla prylar som koppals in i ett vanligt uttag.

É
R RalleB skrev:
Raspberry nätadaptrarna är byggda för att gå dygnet runt.
[länk]

Skaffa en adapter för att koppla mellan din usb och nätaggets usb c.
Ja där var ju i alla fall något som inte kallades för laddare! Synd bara med onödig sladd och sen en adapter på det. Undrar vad som egentligen skiljer denna mot en laddare? Förutom den mer väl tilltagna storleken.

É
Verkar inte direkt vanligt att konvertera usb c hona till usb a hona heller som ju krävs med rasberry-varianten. Vet inte om jag söker fel men hittar inte en enda.

edit: förutom aliexpress typ. Verkar vanligare konvertera andra hållet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.